Oliefyr og meget luft i radiatorerne ! (Billeder)

Hejsa. Har mig et hus med oliefyr og er ret ny indenfor netop dette !
 I løbet af vinteren er det ligesom blevet værre og værre med luft i radiatorerne - DOG kun de 2 stk. jeg har i stuen og 1 i soveværelset, i et andet mindre værelse køre den perfekt og der er intet luft og den bliver varm over det hele.Efterhånden er det kun i bunden de bliver varme de andre og åbner jeg for udluftningsventilen fiser der luft ud i 20-30 seks og så stopper det bare og der er stadigvæk mega meget luft i dem og det ændre så og sige ikke på varmefordelingen.
 Åbner jeg ventilerne igen 10-20 min senere sker det samme - Lidt luft ud, og så ellers intet.

 Der er 2 bar tryk på anlægget, så det undre mig lidt.
 Der kommer dog noget vand ud sådan løbende ved oliefyret (se billeder) Ved ikke om det er når jeg lufter radiatorerne ud eller ?............

Help, det er ret koldt for tiden

 

De demonterede rør på et af billederne er afmonterede radiatorer og hanerne er lukket selvfølgelig
 

 

Hejsa. Har mig et hus med oliefyr og er ret ny... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Din overtryksventil åbner garanteret ved 2,5 bar, dvs hvis du får alt luft ud, så vil overtryksventil dryppe lidt når vandet varmes op, fordi vandet udvider sig. Sæt evt en lille bøtte under så du har lidt styr på hvor meget det drejer sig om.
Hvis dit hus er 1-plans, så vil det normalt være nok med et fortryk på 0,5 bar på luftsiden af din ekspansionsbeholder, og et anlægstryk på 0,6-0,7 bar.
1 bar svarer jo 10 meter vandsøjle, og trykket skal overstige højdeforskel mellem fyr og højeste radiator.

Når du fylder på indtil overtryksventil åbner ved 2,5 bar, så har du formodentlig klemt gummibælgen fuldstændig sammen i ekspansionbeholder. Men ok, du får da testet om dine rør er i god stand.

Skrevet af djaydjay på 01-03-2016 21:17

Din overtryksventil åbner garanteret ved 2,5 bar, dvs hvis du får alt luft ud, så vil overtryksventil dryppe lidt når vandet varmes op, fordi vandet udvider sig. Sæt evt en lille bøtte under så du har lidt styr på hvor meget det drejer sig om.
Hvis dit hus er 1-plans, så vil det normalt være nok med et fortryk på 0,5 bar på luftsiden af din ekspansionsbeholder, og et anlægstryk på 0,6-0,7 bar.
1 bar svarer jo 10 meter vandsøjle, og trykket skal overstige højdeforskel mellem fyr og højeste radiator.

Når du fylder på indtil overtryksventil åbner ved 2,5 bar, så har du formodentlig klemt gummibælgen fuldstændig sammen i ekspansionbeholder. Men ok, du får da testet om dine rør er i god stand.


Hmm ja det lyder da lidt vildt. Tror så umiddelbart ikke den blå hane jeg snakker om er overtrykventilen ? Hvis jeg drejer på det blå håndtag så er det ligesom at åbne en vandhane, måske er det aftapning/overløb ?

 Men der sidder sådan en tingest længere oppe på sådan en rød beholder hvor jeg kan dreje på den så fiser der luft ud.... Ja er lidt lost på det område, aner ikke hvor den gummibælg skulle sidde eller hvordan den ser ud, så er udgangspunktet for at finde den ret lille


Men fyret står i kælderen og går så ud til de der 4-5 radiatorer som er i stueplan, ca. 1,5-2 meter over fyret - Fra gulv kælder til top radiator er der ved 3-3,5 meter.... Ved ikke om trykket så er ok eller det stadigvæk skal ligge noget lavere ?

Var lige nede og prøve og åbne den ventil jeg snakker om, der kom kun lige et lille pft luft ud og så var det det. Trykket er så også faldet til 2,1 bar nu og ligger der..............

Den røde beholder er din ekspansionsbeholder, indeni den, er der i den ene halvdel en gummibælg.
Luften i bælgen justeres vha ventilen på den, ventilen ligner en dækventil., - det er der man pumper fortryk på beholder, det kræver dog anlægget er tømt for vand, for at få en korrekt måling.

Hvis du har lukket alt luft ud via denne ventil, ja så har din ekspansionsbeholder ingen funktion længere.
Og jo den blå ventil er en overtryksventil, der står sikkert 2,5 bar et eller andet sted på den.

Skrevet af djaydjay på 02-03-2016 20:48

Den røde beholder er din ekspansionsbeholder, indeni den, er der i den ene halvdel en gummibælg.
Luften i bælgen justeres vha ventilen på den, ventilen ligner en dækventil., - det er der man pumper fortryk på beholder, det kræver dog anlægget er tømt for vand, for at få en korrekt måling.

Hvis du har lukket alt luft ud via denne ventil, ja så har din ekspansionsbeholder ingen funktion længere.
Og jo den blå ventil er en overtryksventil, der står sikkert 2,5 bar et eller andet sted på den.

 

Ja det er nummer 4 billede i start indlægget der er ventilen på eks. beholderen så ?
 Det giver mere og mere mening ihvertfald, aner jo ikke hvordan sådan et fyr fungere
Så vidt jeg husker stod den åben da jeg begyndte at fejlfinde på fyret og har gjort det siden jeg har overtaget huset.
Kunne være jeg skulle få en service montør ud og kigge det igennem og så evt. få klaret det med eks. beholderen.

 Takker mange gange for hjælpen ! Er blevet meget klogere på det skide fyr

 

 

Så vidt jeg kan se på billede så er det på vandsiden af ekspansionsbeholderen, dvs det er en udlufter der sidder der, fordi det er højeste punkt på røret inden det går ned.
Så hvis det er den du har kunnet lukke luft ud af, så er der ingen problem.
Tror "dækventilen" til luft i bælgen sidder i centrum af beholderen på den side der vender ind mod fyret.

Du kan evt åben din overtryksventil ganske lidt, så trykket lige falder til mellem 1-1,5 bar.
Hvis du banker på din ekspansionsbeholder med skaftet af eks en skruetrækker, så burde der være lidt forskel i lyden før og efter du lukker lidt vand ud.
Men det er ikke sikkert det er til at høre.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis