Granitskærver i indkørsel/ forhave og gangstier.

Hej

Skal have lavet min forhave. Der bliver både gangstier og indkørsel.

Jeg vil gerne have plads til mange biler. Så alle steder hvor der skal være granitskærver skal der være muligt at parkere.

Jeg har tænkt mig følgende.

Granitskærver

11-16 ell 16-22 hvad vil i anbefale?

Underlag
-Grave 40 cm af.
-15 cm vasket sand
-20 cm stabilgrus.
-( måske fiberdug eller stenmel, er dette nødvendigt ?)
-5 cm skærver.

Der hvor der skal være gangsti

Grave 40 cm af
-15 cm vasket sand
-20 cm stabil grus
-3 cmafretter sand
- 5 cm 30x30 sten



Det bliver naturligvis stampet af flere omgange.

På forhånd tak
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg siger det bare - det er ualmindelig træls at rydde sne på sådanne steder med den slags belægninger. 

Jeg kan ikke sige om du gør det rigtige, men jeg kan fortælle hvad jeg har gjort

Havde en gammel indkørsel hvor der var lagt fliser på bar jord og så med græs imellem.

Fjernede fliserne, fik gravet 15 cm. - Lagt fiber dug ud  15 cm. granit skærver 16-22 mm. Ikke stampet eller noget som helst.

Det har nu holdt i 8 år. Bevares, der skal rives ind i mellem for at få den plan men det tror jeg så ikke du kommer uden om.

Og med hensyn til snerydning. Så kører man blot sne skovlen lige hen over skærverne og så er det ingen problem


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Jeg har også skærver i indkørslen, og til tider masser af sne, det er der ingen problemer med, bruger sneslynge og køre bare ikke helt i bund, lader ca 5 cm sne ligge tilbage...

Jeg synes 5 cm er for tyndt et lag skærver, jeg vil sige min 10 cm.
Jeg har ca 15 cm skærver i mine bede, så kommer der ikke ukrudt. (har prøvet med 5 cm, det holder ikke ukrudtet væk)


Vi prøver igen, i morgen --
Jeg har knust asfalt som bund.
Det vil jeg vælge især hvis du kun har 5cm skærver.

Efter min mening skal du klart vælge 16-22mm. De pakker sig bedre så du får en kompakt indkørsel. Med mindre skærver føles det som at gå en tur i løst sand :-)
Annonce
Er der ikke noget med man ikke må bruge knust asfalt længere, pga. den forurening den påføre arealet?

Vi prøver igen, i morgen --
Det er muligt reglerne er lavet om. Fint input.
Hvis ikke du har lavet indkørslen endnu, så se evt. denne vejledning til hvordan du laver en indkørsel med granitskærver: http://www.fc-beton.dk/granitskaerver-indkoersel_634.html
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis