Rette betongulv

Hej 

Jeg har lige købt et 70'er hus sammen med min kæreste og er derfor ny her på sitet. Jeg er så gået i gang med en masse små renoveringsprojekter og lagde nyt laminat gulv på et af børneværelserne her i weekenden. Da jeg skulle til at gå i gang med værelse 2 opdagede jeg at gulvet ikke er plant.

Dette skal jeg så have rettet op og har efter lidt research fundet frem til en fremgangsmåde, som jeg gerne vil have Jeres mening om. (trådene omkring dette her på sitet er muligvis lidt forældet )

1) Udspartle revner med reparationsmørtel ( der er nogle få revner i gulvet)
2) Måle op hvor de værste "huller" er
3) Prime gulvet
4) Hælde selvnivillerende gulvspartelmasse ud
5) Fordele massen med en pigrulle eller en løvrive

Hvad synes I om fremgangsmåden og hvad er Jeres erfaringer ang. arbejde med selv nivillerende gulvspartel?

Tak på forhånd

Mvh. Klaus

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen her på LDS.
Min erfaring med selvnivelerende spartel, er dårlig. Jeg har aldrig opnået at få et plant gulv. Det hænger muligvis sammen med at det kun har været nogle hulninger der skulle fyldes op, derfor er der på visse steder kun et meget tyndt lag. Og det virker ikke. Jeg vil foreslå at du primer gulvet og bruger en sandspartel f.eks. som trækkes over med en aluminiums vaterpas eller et lige bræt.Når det så er tørt slibes let med noget groft sandpapir, så små knopper kommer væk.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
@ev elmand. Sandspartel bruger man da ellers kun til vægge, mig bekendt? De typer af sandspartel jeg har brugt til mine hobbyprojekter er aldrig blevet så hårde i overfladen så jeg kunne drømme om at bruge det til gulv uanset hvad der skal ovenpå. Jeg vil derfor tillade mig at tvivle på at sandspartel er en god ide' I hvert fald godt der ikke skal fliser på!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det kan du da have ret i Carsten Murer i mange sammenhænge. Men når det drejer sig om laminat gulve, så mener jeg ikke at gulvet kræver noget hårdhed overhovedet. Materialet skal blot blive liggende under det bløde lag man lægger under.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det kan du da have ret i Carsten Murer i mange sammenhænge. Men når det drejer sig om laminat gulve, så mener jeg ikke at gulvet kræver noget hårdhed overhovedet. Materialet skal blot blive liggende under det bløde lag man lægger under.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg vil tro, at sandspartel vil smuldre i løbet af kort tid der, hvor man går på gulvet og det smuldrede materiale vil så vandre ud fra området til de mindre belastede områder.

Jeg har selv to gange anvendt selvnivelerende gulvspartelmasse, men vær opmærksom på, at selvnivelerende betyder, at du selv skal nivelere det. Jeg markerede områderne med blyant og de områder, hvor der skulle lægges 3,5 mm på blev markeret med påsømmede smalle lister af hård masonite. Jeg lagde det på i flere omgange for det størkner indenfor 20 minutter og det er så hårdt, at det næsten er umuligt at slibe bagefter.

Hvis de nuværende gulvbrædder nogle steder er defekte så der er hul ned til underlaget skal disse huller først spartles med polyfilla eller lign. da gulvspartelmassen er så flydende, at den løber lige ned gennem disse huller.

Det hedder +- 2 mm på 2 meter retholt. Start med at punkt af og derefter gå igang med betonsliberen og evt standfast spartelmasse eller selvnivillerende.

www.nordcoating.dk epoxy - polyurethan - design gulve
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også