Decra eller bølgeeternit

Hej Alle

Vi skal have nyt tag på vores hus. Der ligger et eksisterende Decra classic som er lagt helt forfærdeligt i sin tid og da det er utæt skal det skiftes. Vi har efterhånden haft en 7-8 tømrer ude og 50% siger decra og 50% siger eternit. Jeg forstår mig ikke på det. Dem der lægger eternit siger decra er noget møg og omvendt. Det eneste jeg kan forholde mig til er levetiden på de to produkter og garantien hvor decraen jo vinder. Eternitten er efter sigende blevet ok igen, men stadig mange der påpeger at den smuldrer efter ca 10år. Hvad har I af erfaringer derude? Vi har fået et tilbud på B7 og et tilbud på et decra elegance - forskellen er 10.000kr.

 

Kim

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har selv lagt Decra på, for ca 12 år siden er godt tilfreds..
Jeg ville ikke turde binde an med eternit, jeg tror ikke det er iorden endnu.
Så ville jeg vælge bølgeplader fra Ivarsson, dem skulle der ikke være problemer med.

Men der er jo mange andre tagløsninger...

Jeg ville vælge Decra igen hvis det skulle være, retter man taget ortenligt op, er der ingen problemer med Decra, og er lægterne forankret korrekt, er Decra nok et af det mest stormsikre tag.

Vi prøver igen, i morgen --
I de 21 år jeg nu har boet her, er min nabo nu igang med det 3. eternittag.
Jeg er MEGET tilfreds den lille Decratag jeg også har.
Men ellers har jeg primært betontagsten som også virker perfekt, ud over nogle få blæser ned i orkaner pga for dårlig binding som leverandøren foreskrev.

Med venlig hilsen
ktm

 

Vi har decra Cassic på 10år snart.
Vi valgte det fordi vi slap for undertag. ellers ville vi ha haft beton tegl.. Decra er lynhurtig at lægge op.
Man kan nemt kaste sig over det som begynder gør det selv. Man skal bare følge brugsanvisningen.

Jeg har ca 150m2 tag og det tog ca 2 arbejds dage.
Vi startet med den ene side og rykket etanitten og de gamle lægter ned. op med nye lægter og monteret taget. så dagen efter lavet vi samme nummer på den anden side.

Så på to dage fik vi nyt tag.

Så er der jo også 30år garanti. som det må tælle for noget.
Har også selv Decra på snart 10 ende år har ingen negativt at sige om det.

Ville ikke selv turde at lægge et eternit tag på mit lille hus, med den medieomtale Dansk Eternit havde for nogle år tilbage.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Skrevet af Frank Chr. på 14-02-2016 22:28
Kun dygtige tømrer (folk) kan lægge Decra - andre bør lade være - der er så godt som nul tolerance ved de pl. ;-)

 

 

Ja det tager nogen tid, at få rettet op, også afstanden mellem lægterne skal være ret nøjagtig.

Jeg synes nu ikke det er svært, men tidskrævende.

Jeg brugte et 4 m rethold til at tjekke med.

 

 


Vi prøver igen, i morgen --
Hos mig brugte tømreren en måleko til afstandsmåling og en snor til opretning af lægterne. Det gik rimelig hurtigt og taget ligger flot, synes jeg. Hvis man tager den fornødne tid til forarbejdet, bliver resultatet også fint, også som gør det selv arbejde.

fase

Her havde tømmerne for travlt synes jeg de smækkede lægter ca. ½ af den ene side af huset inden de opdagede den var gal, og måtte brække lægterne af igen.

(firmaet er siden ophørt) de 2 gik hver til sit, sådan kan det jo gå når man som de ville tjene kasse alt for hurtigt.

Men et' er sikkert den' tømrer kommer aldrig til at slå så meget som en stift i for mig mere.

Lavede jeg en KO en' til hver af dem som kunne bruges til at sætte lægterne efter, bad dem selvfølgelig om kontrollere mit mål, så gik det stærkt.

En anderledes måde at lægge tag på, de skulle begynde ved rygningen, men taget ligger fint.

Tilgengæld ligner vindskederne noget der er smidt op med et værktøj en bonde brugte førhen.

Det var vi (den ene af det 2)  og jeg ikke enige om, selvom jeg høfligt bad ham træde ned fra stilladset og kikke lidt på resultatet. (sikke en cirkus forestilling ingengang Dannebrog/Benneweis kunne konkurere)

Fik undertag som nok var overkill, tror det kostede ca. 1500,- men har aldrig fået et snefnug ind på loftet, en dejlig fornemmelse at kunne læne sig tilbage og ikke skulle tænke på dette.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Jeg lavede en lang liste, og afsatte alle lægtemålene på den, og lagde den så ned af spæret og mærkede op, og tegnede op efter en vinkel.

Målet kan godt skride med en måle ko, hvis man bare sætter afstanden 1 mm forkert, står man jo med en fejl på 10 mm efter 10 lægter. (jeg begyndte med en måleko, og var ikke helt tilfreds)

Vi prøver igen, i morgen --

vi mærket bare lægte afstanden op på spærret hele vejen op i begge ender af huset. derefter slog vi steg an med kridt snor hen over de andre spær. derefter tækket vi bare der op af med lægte. da vi nået toppen gik det ellers retur ned af med plade montering.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis