Vandtilslutning opvaskemaskine og vaskemaskine til samme hane

Vi har kolonihavehus og vil gerne installere en bordopvaskemaskine og topbetjent vaskemaskine.

Vandet til køkkenvasket kommer op ad et rør i gulvet. Vi har en hovedafbryder ude i vores hæk.
Jeg tænker at tilføje en Ballofix på røret under køkkenvasken så det er let at lukke for vandet hurtigt.

Jeg er lidt i tvivl om installereing af vandtilførslen til opvaskeren og vaskemaskinen.

1.) Er scenariet på min tegning den korrekte/bedste/billigste måde at løse opgaven på?

2.) Er det desuden nødvendigt at benytte: kontraventil, waterblock, gevindtape / paksalve og pakgarn, brystnippler ved A, B, C eller de øvrige steder på tegningen som jeg måske har glemt? Præcis hvilke steder??

3.) Vi har ofte rust og småsten i vandet er det en idé at installere en eller anden form for filter ved D. Hvad er navnet/link på et sådan som kan pille let af og renses?

Tusind gange tak for hjælpen...

Dennis

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen på LDS
Det ville jeg lave noget enklere.
Hvis du gerne vil kunne lukke for vandet lidt mere enkelt end nu, så må du have en ballofix til at starte med. Men vælg en uden filter. Hvis du har så meget snavs som du antyder, så er den hurtigt stoppet. Der er filter i slangerne til både opvasker og vaskemaskine, og så får du kun filtreret en mindre del av vandet.
Efter 1, ballofix et messing eller galvaniseret T stykke og en sammenskåret nippelrør opad imod vasken, samt et nyt overgangs stykke til den 10mm kobberrør. Så er den del op imod vasken i orden.
Så ville jeg kun lave 1 ballofix ud imod de 2 maskiner efterfulgt af T og 2 st. sammenskåret nippelrør igen.
Da maskinernes tilslutning er 3/4" og du indtil nu har arbejdet med 1/2" skal du have 2 overgang 1/2" -3/4 "
Waterblock kan jeg ikke se har noget formål.

Der skal gevindtape på alle gevind, undtagen den med kobberrøret og de 2 slangerne fra maskinerne. Alle 3 steder er der gummipakning.

Så du skal nok have 2 x  1/2" ballofix  - 2 x 1/2"  T  - 4 x 1/2"  sammensk. nippelrør - 1 x 10/1/2"  kobber tilslutning - 2 x 1/2 - 3/4" overgang og gevindtape


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej Ev Elmand,
Tak for dit fyldestgørende svar.
Jeg har nu lavet en arbejdstegning baseret på hvad du nævnte. Har ydermere tilføjet en messing brystnippel (markeret med rød på tegning) for at få stumperne til at passe sammen.

Er det sådan du tænkte det?

Ja det er en måde at gøre det på. Den brystnippel KAN også være en sammenskåret nippelrør som de andre. Derfor skriver jeg 4 stk. af dem. Jeg ville godt nok vælge galv. jern fittings i stedet for messing. En galv T koster kr.13,95 hvor en messing koster kr.37,00.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Super sejt. Det vil jeg prøve så. Tusind tak for al din hjælp. Jeg er vvs grøn men glæder mig sgu helt til at komme igang med projektet. :0D
Er der en smart måde (en aftagelig filter dims etc) at undgå den føromtalte snavs/rust fra røret. Hver forår når jeg åbner mit kolonihavehus og der har været lukket for vandet henover vinteren skal jeg igennem en masse bøvl med afmontering af armatur for at rense små sten og rust ud af det.

Med fare for at lyde fuldstændig håbløs hvilken vej skal den så vende? (se min tegning)

Er A eller B rigtig?

Som A, men der plejer og være en pil på, der viser flowretningen.

Og du skal montere den efter din 1. balofix, så er den let at rense. Man skruer den sekskantede af og kan så tage filteret ud og skylle det.

I en skål/spand vand som du har tappet i forvejen


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tusind tak for hjælpen begge to. NU er jeg klar til at gå i aktion.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis