Ulovlig installation?

Jeg er ved at hjælpe en veninde med at flytte i en andelsbolig.

På loftet opdagede jeg en blød ledning som ligger hen over isoleringen og forsvinder ned i den, jeg kan ikke se hvor uden at lægge plader ud til at kravle på.

Ledningen går gennem en HN kabelkanal ned til sikringsboksen, her er den sluttet til en 230/24 V transformer der sidder på DIN skinnen, ledningen er tilsyneladende en 4 x 0,75 hvor kun to leder er sluttet til sekundæren.

Primæren er sluttet direkte til HPFI relæet, altså uden sikring.

Jeg aner ikke hvad det bruges til, men er sikker på at det er ulovligt, for det første fordi det er usikret, for det andet fordi der er brugt 0,75 til fast installation og at det ikke er fastgjort.

Er der nogen af jer der kender muligheder for at det er lovligt?

Venlig hilsen

Aksel

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det kan meget vel være lovlig installation, lavet af forsyningsselskabet.

Hvis det er korrekt er det forsyning til fjernaflæsning af fjernvarme eller vandmåler. Så er strømforsyning overstrøms -og kortslutningssikret. Prøv at se om den ikke ender ved en af disse målere. Og de 24 v er lavvolt installation og derfor omfattet af andre regler. Normalt skal man have større ledningskvadrat når vi taler om halogenlys el.lign. fordi strømstyrken stiger ved lav spænding hvis der er nogle watt sammenlagt.  Men her er der tale om et ubetydelig forbrug og dermed  strøm.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for svsvaret, jeg er sikker på at det ikke er forsyning til målere teknikskabet er i samme rum og modsat retning som ledningen går.
Trafoen er en SELV type så der er selvfølgelig ikke nogen kortslutningsfare.
Hej.
Trafoen er en Kamstrup, og der går en lignende ledning til senderen fra varmemåleren så mysteriet er løst.
Det der forvirrede mig var at der er brugt 4 leder og kun brugt 2,samt at ledningen er 2 m for lang og ligger i forkert retning, altså uprofessionelt lavet.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis