Svamp/fugt problem i småt træhus.

Hej folkens!

 

Her for lidt tid siden sad jeg på tønden i mit kolonihavehus - også dryppede det ned fra loftet! Det var simpelthen så fugtigt derinde. Da jeg kiggede i rammen af vinduet var den fyldt med mug/svamp. 

Her er lidt billeder: http://imgur.com/a/YS6h3

Jeg har ellers, som førstegangs 'husejer', sørget godt for at få luftet ud og igennem i huset. Men toilettet har glemt og forsømt - da det ligger for sig selv, så at sige. Altså der er kun indgang udefra den østlige gavl.

Kan svampen mon skyldes det manglende gennemtræk? Eller er det blot fordi jeg ikke har sørget for at tørre ruderne når de har været fugtige? Kan nogen se mere specifikt hvilken slags svamp det er? Kan jeg fjerne det med rodalon? Jeg har kun bemærket problem ét andet sted i huset, og det er i den anden gavl, hvor vi har en hems. Tæt under taget, ved siderne af huset begynder taget også at blive fugtigt. Hvad kan det skyldes? Jeg bor i perioder i huset om vinteren og varmer der huset op - de steder der er fugtigt er begge ca. længst muligt væk fra husets primære varmekilde. Kan det være problematisk at noget af huset er varmt, men resten står og er vinterkoldt?

 

Sådan helt konkret har jeg vel bare 3 simple spørgsmål om problemet:

- Hvorfor er 'det' kommet?

- Hvad gør jeg for at fjerne det?

- Hvad gør jeg for at undgå problemet fremover.

 

Derudover ville jeg elske gode links vedr. emnet. Jeg har læst lidt herinde, på Bolius osv. men har rigtigt haft held med at få en bedre forståelse overordnet set. Savner lidt noget 'Fugt/Svamp for Dummies'-agtigt  

 

På forhånd mange tak for hjælpen og de bedste hilsner

Mads

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Udluftning, udluftning og udluftning det er svar på dine 3 spørgsmål og de 3 regler der kan kaldes råd og svampe regler for dummies.
Det hjælper ikke at tørre vinduer af, listerne er stadig fugtige indvendig og rodalon dræber det da sikkert nu og her, men du skal have en ventil ind i væggen så der automatisk sker en udtørring hele tiden. Det er et spjæld med en snor så man kan lukke den op men den kan ikke lukkes til mere end 20%.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis