Gulvkonstruktion i ikke helårsbolig

Hej LDS'ere.

Vi er ved at modernisere/ombygge en større spisestue (Ca. 70 kvm) som er en tilbygning til vores sommerhus. I den forbindelse håber jeg I kan hjælpe med at belyse hvordan gulvkonstruktionen skal opbygges, for at minimere risiko for fugt, skimmel etc.

Først lidt facts.

Vægge i rummet er af træ og isoleret med 200-250 mm isolering, tag også med 250 mm isolering.

Rummet anvendes kun 1-2 måneder om året og står ellers stort set uopvarmet. (Dog frostfrit)

Der er en brændeovn, så rummet hurtigt kan opvarmes når det skal bruges, og der skal også være gulvvarme.

Der eksisterer allerede et nyere betondæk på 8-10cm ovenpå godt kapilarbryden lag, og der er ikke risiko for fugt nedefra.

Færdigt gulv skal ende ca. 45 cm. over betondæk, så vi påtænker oven på betonen at lægge:

Sundolitt – Ca. 40 cm

Fugt/Dampspærre

Spånplade  (Lagt for at gøre gulvet stærkere, skal på sigt evt. kunne være værksted)

Evt. gipsplads (For at gøre gulvet mere lyddødt)

Spånplade (med varmeslange lagt i)

Flydende guld (Click-gulv)

 

Jeg er klar over det strider mod gængse anbefaleringer med max. 50-75mm isolering oven betondæk som ikke er underisoleret.

Men i ovenstående tilfælde, hvor det udelukkende er sundolitt (ikke biologisk materiale?) og derefter fugt/dampspærre, så bør der vel ikke kunne dannes skimmel/mug selvom der skulle blive fugtigt.?

Eller hvad mener I ?

Og hvilken indflydelse har det at rummet det meste af tiden er stort set uopvarmet? (På nær en måned om sommeren og et par uger om vinteren)

Jeg håber der er nogle eksperter der kan hjælpe med at belyse problemstillingen.

Mvh Selvbyggerne

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Gør fugtspærren i virkelighed mere skade end gavn når nu rummet er uopvarmet meget af tiden ?
Slet ingen der kan komme med lidt indspark ?
En anden mulighed kunne være at lægge et lag beton oven på ca. 30 cm Sundolitt og så 5-7 cm sundolitt igen inden gulvet kommer?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis