8 kantet samling af spær

Hej lds

Jeg skal lave en 8 kantet voliere og har lidt udfordringer omkring samling af lægterne i tager.

Jeg mener at jeg tidligere har set et samlingsbeslag til 8 lægter, men nu kan jeg simpelthen ikke finde det igen.

Er der nogen der ved hvor man kam finde sådan et beslag? Hvordan ville i ellers samle de 8 lægter?

Jeg forestillede mig at man kunne lave en 8 kantet krans som lægterne kunne monteres på, men det er noget mere besværligt end et beslag :

Håber i kan hjælpe.

Mvh rasmus
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

du kunne bruge en rund stolpe i midten og lade spærene hvile mod den fra alle sider 

Eller lave en 8 kantet krans som du selv er inde på! 360/8= 45 grader, så det burde være rimelig lige til at lave det!😊
Eller lave en 8 kantet krans som du selv er inde på! 360/8= 45 grader, så det burde være rimelig lige til at lave det!😊
Hvis du kun har 8 taglægter, med en given hældning, vil der være nogle kræfter der vil "trykke væggene udad" , Hvis du ikke kan acceptere en stolpe helt til jorden i midten kan det laves som en slags gitterspær.
Der skal så også være 8 vandrette (eller med mindre hældning: saksespær) og i midten en kort lodret stolpe imellem de skrå og de vandrette. Så bliver det en stærkere konstruktion, som kun har lodrette kræfter ned på væggene ( i stille vejr). Afhængig af diameter skal der et par skrå tænger lægges ind også.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Det er ikke nødvendigt med hverken hanebånd, saksespær eller gitterspær til opgaven. Man kan godt have 8 grater der samles i en spids. Taget skal dog ikke være ret stort før en lægte må siges at være i underkanten.

Men igang med opsnøringen og håndsaven. Så skal set nok blive godt 👌👍🏻🤗

Lav evt. nogle mindre klodser hvert snit 22½ gr. der passer op under + hældninge som er X (eks. 20 gr.) til at gøre det rigtigt stift.

Kan evt. limes med pu. lim.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Mange tak for de gode forslag. Jeg har snakket med fuglekongen (hustruen) og hun foretrækker en stolpe i midten.

Jeg tror jeg køber en ø 12 eller 14 rundstolpe og saver til en 8 kant i toppen. I teorien burde det fungere, så må vi se om evnerne lever op til det 😀

God aften

Mvh rasmus
Mange tak for de gode forslag. Jeg har snakket med fuglekongen (hustruen) og hun foretrækker en stolpe i midten.

Jeg tror jeg køber en ø 12 eller 14 rundstolpe og saver til en 8 kant i toppen. I teorien burde det fungere, så må vi se om evnerne lever op til det 😀

God aften

Mvh rasmus
Mange tak for de gode forslag. Jeg har snakket med fuglekongen (hustruen) og hun foretrækker en stolpe i midten.

Jeg tror jeg køber en ø 12 eller 14 rundstolpe og saver til en 8 kant i toppen. I teorien burde det fungere, så må vi se om evnerne lever op til det 😀

God aften

Mvh rasmus
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis