Pitchpine plankegulv blev gult

Vi har lige fået lagt et plankegulv af pitchpine og fik det efterfølgende ludbehandlet, tørret og hvidolieret. Gulvmanden "håbede" resultatet var det vi havde ønsket - det var nemlig IKKE blevet hvidskuret at se på. Nærmest som nye brædder med et svagt lysegult skær. Der er brugt Trip-trap produkter, og vi får at vide af andre, at der ikke er brugt olie nok - mens gulvmanden siger, det rigtige look kommer med tiden, når bare vi gir det godt med hvid sæbe.
Er der nogen der ved, hvad der passer? Og hvad vi kan gøre - gulvet blev færdigt i går, og udover at ha kostet en formue, ser det altså slet ikke ud som ønsket.

Kim

Kris Henriksen
elektronikmekaniker
http://www.hammel-lystfiskerforening.dk
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan ikke lide det der med at når det er vasket mange gange... Hvad så med de områder hvorpå der står skabe osv. De forbliver gule.

Min farvehandler fortalte mig at 5 forskellige stykker træ i fyr laver 5 forskellige farver, med samme produkt, nogen bliver med grønt skær andre gult og nogle lige som man vil have det i den hvidpigmenterede.

Jeg har i mit hus prøvet 3 forskellige produkter. Det pæneste blev :

Trip trap lud med hvidpigment i til fyrretræ.
Faxe hvidolie til fyrretræ. Har også prøvet trip trap hvidolie, det blev ikke som vi vil have det. Har også prøvet Faxe natur olie, det blev flot med en var glød, men ikke hvidpigmenteret. Jeg lever med mit gulv indtil rummet skal ryddes en dag.

Men det er jo ligemeget nu.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Hej Kim og PeterR,

Vær lige opmærksom på, at der kan gå noget tid, før luden har virket. Vores gulve var umiddelbart meget gullige efter afslibning, ludning og hvidoliering. Især på et område, hvor der var skiftet et par brædder (selvfølgelig med tilsvarende gamle). Efter ca. tre uger havde de alle skiftet farve og var blevet flot lyse - reparationsbrædderne inklusive.

Mvh.

Jan R.
Hej

Lud har kun en funktion, og det er netop og stoppe gulningsprocessen i træet.
Luden går i en kemisk reaktion med den garversyre der findes i træet og det kræver altid en periode før denne reaktion, bliver fuldbyrdet.
Afhængning af kvaliteten på træet, kan der godt gå 1-4 måneder, før træets garversyre er fuldstændig "nedbrudt".
Problemet kan afhjælpes, ved at gi det 2 gange lud, men det er for sent i dit tilfælde.
Du må væbne dig med tålmod, og evt. vaske gulvet med en hvidpig, gulvsæbe, hvorved der aflejrer sig den rette mængde fedt og hvide pigmenter, som får træet til at se lysere ud.
Håber dette hjælper lidt på humøret.

Colormann
Hej igen

Jeg får lige af vide, at FAXE er kommet med en ny plejeolie.
Så hvis problemet er at "FAGMANDEN" ikke har brugt lud og olie nok, skal du vente ca. 1 uge og påfør der efter plejeolien, som også kan fåes i en hvidpigmenteret udgave.
Så gulvsæben, kan evt vente, til at i skal i gang med den daglige vedligeholdelse. smile

Colormann
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis