Er det mig der er urimelig? Klage over mgl. vejledning ifbm. køb af brændeovn

Kære LDS'ere,

Håber I har lyst til at give jeres besyv med på flg. 

Vi har købt hus i sommeren '14. I huset står der er en gammel Morsø 1124, som den tidligere ejer har anvendt som supplerende varme.

Vi beslutter os for at købe en ny og bedre ovn. Vi ved ingenting om brændeovne, derfor går vi til et pejsecenter i stedet for bare at handle på nettet. Vi har ikke tid til at sætte os ind i det tekniske og sætter derfor lid til vejledningen. Vi medbringer billeder af den eksisterende installation.

Vi køber en Hwam 3120, som inkl. montering (dkr. 3.500,-) ender på dkr. 22.000,-

Den nye ovn soder og afgiver røg. Efter en længere mail-veksling med en hjælpsom medarbejder fra Hwam står det mig helt klart, at vi aldrig får en velfungerende installation. En Morsø 1124 sender ~80% af varmen i skorstenen, mens tallet for en Hwam 3120 kun er ~20%. Den gamle installation har været drevet af Morsøens massive varmetab.

Jeg kontakter forhandleren med henblik på afhjælpning. Han tilbyder at flytte ovnen, så røgafgangen kommer ind i bunden af skorstenen og installere en ny renselem for i alt ~dkr. 5.500,-

Jeg har nu forholdt forhandleren, at jeg ikke synes, at vi har modtaget tilstrækkelig rådgivning fra dem ifht. hvor stor forskel der er til de installationskrav en Morsø 1124 og en Hwam 3120 stiller. Var vi blevet gjort grundigt bekendt med det, havde vi naturligvis ikke valgt blot at tilslutte Hwam'en til den eksisterende installation.

Jeg skrev derfor at ifht. det modtagne tilbud, synes jeg ikke, at det var fair, at jeg skulle betale installationen 2 gange. Jeg foreslog derfor, at vi enten trak prisen for den første installation (dkr. 3.500,-) fra tilbuddet eller fik afslag svarende hertil og ordnede installationen til anden side.

Lang historie kort, så er det nu endt med en særdeles fornærmet, faktisk direkte ubehøvlet, forhandler, som synes vi er helt og aldeles urimelige og at han aldrig har været ude for noget lignende. Han har simpelthen ikke tid til at kommunikere per mail, så nu afventer vi at han ringer til os med svar på vores forslag.

Er jeg urimelig?

/FF


Mvh. Familiefar

Kære LDS'ere, Håber I har lyst til at give jeres... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder til i er kommet ret meget i en uløselig knude....
Har du overvejet at foreslå en afslutning af problem, ved at lade handlen gå fuldt og helt tilbage.
Og i stedet henvende dig til en anden forhandler og her være helt ærlig og beskriv problemerne som du har oplevet.
Spørg grundigt ind til om de kan og vil påtage sig at løse opgaven og hør lige netop hvilken ovn de anbefaler og hvilken eksakt løsning.

Ang. din nuværende "krig" med forhandleren, så sørg for at besvare alle hans opkald med en mail hvor du kort beskriver hvad han har sagt til dig omkring løsningen osv. Altså meget kort og præcist bekræfter samtalen med en mail.
Så har du altid et bevis på at du har haft samtalen, da han jo ville skrive tilbage hvis ikke han var af samme opfattelse som din beskrivelse i mailen fortæller.

Måske du skulle tage en henvendelse til skorstensfejeren og beskrive problemet og høre om han har nogen løsnings muligheder på sagen.

PS. har du prøvet at blænde pejsen, for at se om du her fik bedre træk i ovnen?

I øvrigt er det min egen erfaring at man jo som oftest ikke er mester i optænding og korrekt træk lige når man får en ny brændeovn.. men lige skal nå at kende ovnen osv...
For mit eget vedkommende fik jeg da min RAIS til at sode glasset til de første måneder, men nu sker det stort set aldrig... Så man bliver jo klogere med tiden.... Men der fra og til ikke at kunne få tændt op er der jo langt...
Havde Hwam i øvrigt et bud på pm det ville kunne lykkedes med den model af ovn du har i den aktuelle installation, eller giver de også fortabt?

MVH Njord.

MVH Njord
Jeg tvivler stærkt på, at de vil lade handlen gå tilbage, vi har jo haft tændt op i ovnen og røgrøret er blevet tilpasset, så der er jo tale om "brugte" varer.

Jeg har haft en længere mailveksling med en særdeles hjælpsom medarbejder fra Hwam. Han har spurgt meget ind til de tekniske/konstruktionsmæssige detaljer ved vores eksisterende installation (hvilket jo præcis er det tvisten med forhandleren går på - det gjorde de ikke!). Jeg har fremsendt ham billeder på hans opfordring og han vurderer at vi ikke kan få ovnen til at fungere uden at foretage konstruktionsmæssige ændringer.

Jeg har overført penge til forhandleren svarende til betaling for brændeovnen, men jeg har tilbageholdt de dkr. 3.500,- monteringen kostede.

Vi har taget kontakt til en anden montør, som vi afventer svar fra.

På den ene side burde jeg måske have sat mig ind i de tekniske detaljer omkring en brændeovn, men på den anden side var det jo netop årsagen til at vi gik til et fysisk pejsecenter i stedet for blot at handle online. Vi købte en totalløsning med forventning om at de kom og satte det op og at det så ville virke. Altså at de havde ekspertisen til at lave en velfungerende installation. Jeg sætter mig jo heller ikke ind i tekniske detaljer, når jeg kører til auto-service fordi det rasler i motoren. De tager bilen ind og når jeg så henter den, så virker den og det betaler jeg for. Når jeg ringer til VVS'eren fordi jeg skal have nyt naturgasfyr i huset, så sætter jeg mig ikke ind i tekniske detaljer. Han kommer og når han kører, så virker det og det betaler jeg for. Hvorfor skulle det være anderledes med en brændeovn?

Jeg tror det er irriterer mig mest er at det der skulle have været min hustrus og min hyggelige julegave til hinanden er gået hen og blevet en tidskrævende mare - Æv!

Vh. FF

Mvh. Familiefar

For at komme forhandleren i møde og få lukket den her energisuger, har jeg tilbudt at betale for monteringsmaterialerne (dkr. 800,-), men IKKE for selve monteringen (dkr. 2.700,-).

Det er forhandleren så gået med til, men hvis KUN hvis jeg ikke, som han selv formulerer det: "Sviner ham til online".

Alt i alt har jeg altså haft en virkelig skuffende oplevelse hos den pågældende forhandler, men han vil kun kompensere mig, hvis han samtidig køber min tavshed.

Hvad tænker I herom?

/FF

Mvh. Familiefar

at han er useriøs, men det er altid spørgsmålet her om det er besværet værd at blive ved med at "bøvles" med ham, på et eller andet tidspunkt skal man nok spørge sig selv om an ikke bare skal komme videre med en ny montør og få tingene til at virke, forsøge at glemme den dårlige oplevelse, og forhåbentlig blive superglad for den nye brændeovn, det tror jeg nok jeg selv ville gøre, men man kan jo føle sig så meget taget ved næsen at den skal følges helt til dørs, om det er besværet værd kan du jo kun selv besvare....
Indgå aftalen.

En anmeldelse behøves jo ikke være en "sviner", men en positiv formuleret beskrivelse af dine erfaringer du har gjort dig ved at handle med et pejsecenter og læg vægt på et positivt afkom at konfliktløsningen/forliget

Dit formål med anmeldelsen er jo at lære fra dig, give råd til andre potentielle pejsecenterkunder.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Kreditnotaen er nu fremsendt og der står simpelthen som tekst på den, at det er under forudsætning af ingen negativ omtale nogen steder, af nogen form.

Må altså indrømme, at det trykker på nogle helt principielle knapper

Mvh. Familiefar

du kan stadig lave en anmeldelse som går på gode råd når man handler hos pejsecentre. du behøves ikke skrive hverken hans eller dig eget navn.

men derudover ville jeg da bede ham rende og hoppe med det krav.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
der er forskel på "at svine folk til" og skrive nøgtern om et forløb !
man kan godt skrive neutralt om et forløb, hvor folk bagefter kan sidde og tænke, Okay det skal jeg ikke prøve.
så har du fået dit budskab ud, uden at der er skrevet ondt/svinsk

Seti


**al hvad jeg skriver er egen erfaring eller hørt... der udstedes ingen garantier, men skrevet i bedste mening**

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis