samling af mdf plader

Hej lds'er

jeg er ved at bygge et legehus på mine børns legeværelse, det skal beklædes med mdf.

men nu er jeg blevet i tvivl om hvilken samling er af pladerne der er bedst, når det skal spartles og males.

jeg håber i kan hjælpe.

Vh. Daniel

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kender du en Lamelfræser?

Med en sådan kan du fræse ud og bruge "fisk" ovale sammenpressede træstykker til at samle med, limes og spændes sammen med skruetvinger.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Ja, den kender jeg godt.
Men det er da umuligt at samle det så godt, at man ikke kan se samlingen. Er det ikke?
Vh. Daniel
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Kommer noget an på størrelserne på dine plader jo? 

& tykkelsen.

Men fiskene gør jo det om der fræses fra samme side.

Et fif:

Sæt et lille mærke på den side der vender opad så skulle det gerne passe så du får en plan samling, brug nogle skruetvinger.

Afstanden mellem "fiskene" bestemmer du jo selv, men jo flere desto større chancer for at få et godt resultat.

Skruetvinger har du ikke det?

Kan du bruge nogle brædder med nogle egnede klodser skruet på forståes, og nogle kiler du banker ind så du får samme virkning som skruetvinger.

 


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
du kan også samle med skruer:
Ved samlinger med skruer er der 3 generelle regler:


1. Skruer i fladerne bør anbringes mindst 20 mm fra kanten.
2. Skruer i kanterne bør anbringes mindst 70 mm fra hjørnet.
3. Afstanden mellem skruerne bør være mindst 30 mm.

De fleste skruer kan bruges. Normalt anvendes en spånpladeskrue. En stor overaltdiameter er bedre end en stor kernediameter. Forboring er meget vigtig. Generelt skal forboringsdiameteren være 85-95% af skruens kernediameter. Forboringsdybden skal være 1 mm dybere end indskruningsdybden.
Den slags samlinger er praktisk taget umulige at gøre usynlige.
Løsningen er at gøre dem synlige på en pæn måde.
Affasning på kanterne gør samlingen synlig, men på en prof måde.

MvH,

Bent.

Hvis det er ende til ende du vil samle pladerne, så er Maskinsnedkerens forklaring med fisk den rigtige løsning.

Har du ikke "en fisker " kunne du måske bruge trikket med at forskyde samlingerne ved at sætte to plader op i stedet for en.

Hvis du vil bruge en 12 mm plade, kunne du erstatte den med 2 på 6 mm, lime og skrue dem sammen med forskudte samlinger.  

Men ellers vil jeg sige at der skal en lægte eller noget bag samlingen, for at den kan holde. 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også