Regler til el ved montering af væglampe

Hejsa

Jeg er ved at lave min stue om (jeg opfører en gipsvæg i den ene ende af stuen), og i den forbindelse har jeg købt et par væglamper, som jeg skal have trukket noget strøm til. Ledningsførelsen sker bag gipsvæggen. 

Min udfordring består i, at elektrikkeren mener at jeg skal have monteret lampeudtag i væggen før tilslutningen til væglamperne. Jeg vil MEGET gerne undvære udtaget, og istedet bare have en ledning ud af væggen til montering af lamperne (det andet kommer bare ikke til at se pænt ud).

Vi har diskuteret det lidt, og selvom han er fagmand, tvivler jeg på, om han har ret i at det er nødvendigt/lovpligtigt. Ved udendørsbelysning kommer ledningerne jo bare ud af væggen til lampestedet.

Er der nogle her der kender reglerne?

Mvh

Peter

 

 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Peter -
Hvis det var mig, ville jeg montere en sv-dåse i vægen
https://www.greenline.dk/k/elartikler/lauritz-knudsen-fuga/lk-fuga-indbygningsdaser/p/sv-dase-for-skillevaeg?gclid=CLHSrfaU4MoCFRFmGwodcXoNfA

og så bore en 44mm hul.
går ud fra at malpen kan dække et 44mm hul?

 

Har du en mulighed for at trække et rør (min. 16mm) fra loftet og ned i din nye væg og ud gennem muren, så kan du trække et kabel i røret. Skulle der være brug for at skifte kablet senere, kan det nemt gøres, når det er ført i rør. I gamle dage satte man en dåse. Hvad skal man i øvrigt bruge et 44mm hul til?


fase
ikke nødvendigt, men så ville man kunne lave et blinddæksel eller et lampeudtag den dag man fjernede lamperne.

 

Ja, jeg har læst som om, at det drejer sig om udendørs lamper. Jeg skulle selvfølgelig have læst indlægget ordendligt. Drejer det sig om indvendige lamper, er det noget andet. Så ville jeg også lave et lampested evt. med en forfra dåse, nu det er en gipsvæg. Når det er indendørs, har elektrikeren ret.

fase

Hvis en lampe bliver monteret direkte på installationskablet, bliver den en del af den faste installation. Dvs. så må forbrugeren ikke selv udskifte den senere.

Men her ud over kan jeg ikke se, det skulle være ulovligt, hvis ellers lampen er godkendt til at blive tilsluttet på denne måde. Og det er så spørgsmålet, om den er. Hvis lampen er egnet til montering i fast installation, så er det ok, ellers ikke.

Jeg kan ikke rigtig se, hvilket problem en sv-dåse løser i denne sammenhæng.

jeg siger ikke at en sv-dåse løser noget loget problem.
jeg siger bare at JEG ville lave en sv-dåse bag hvis det var mig, for så havde man lidt nemmere hvis man ville lave noget andet senere, uden det koster det store.
jeg har aldrig været den store tilhænger f at have de kabel til at stikke ud af vægen.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis