El start/stop af ældre dieselmotor

Min lille diesel har elstart- og stop. Men standardpanelet har en tændingsnøgle med to positioner ("off/on" og en startknap samt en stopknap. Hvis tændingsnøgle er i off virker knapperne (sfl.) ikke.

Jeg kunne godt tænke mig at ændre det, så alle funktionerne kommer i tændingsnøglen. Start er ikke udfordringen, men hvordan får jeg "stop" til at virke, når tændingsnøglen sættes i "off"? (Et eller andet der trækker stoprelæet indtil motoren er standset - er det noget med et relæ der trækker sålænge der er ladestrøm?)

NB: Det er en Bukh dv8


Jeg kan alt - når det lykkes.
Min lille diesel har elstart- og stop. Men... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

@subwoof

Min viden om hvordan man kan ombygge brændstofsystemet på min Bukh dv8 er minimalt. Jeg fornemmer dog det er nemmere (og billigere) bare at tilføje nogle kontakter. En tændingsnøgle mere i serie med den eksisterende, bruge startfunktionen i nøglerne (anvendes pt ikke i den jeg allerede har) og genanvende start-ringetrykket, så der er to ens ringetryk til at stoppe motoren. Altså to sæt tændingsnøgle og stopkontakt. Den ene tændingsnøgle kan jeg forhåbentlig finde en drejekontakt til i stedet, så jeg ikke skal have to nøgler (der bliver væk og glemmes og ....)


Jeg kan alt - når det lykkes.
Det er den indcirklede dims det hele drejer sig om ....
Og sådan ser motorinstrumenterne ud .......

 


Jeg kan alt - når det lykkes.

Hej
Køb en tændingslås med "radiostilling" dvs. at der er et hak når du drejer til venstre (mod uret ) som så kan anvendes til "stop" fordi nøglen kan ikke udtages i radiostillingen !
Resten er jo som du selv skriver lige ud af landevejen !
sådan er det lavet på de "store" Volvo motorer !
hilsen polobjørn


"AUTOELEKTRIKEREN"
#polobjørn, tak for dit input. Det ligner lidt forslaget om en tændingslås med forvarmer "mod uret" (se mit indlæg 05-02-2016 16:55), der ovenikøbet har den fordel, at den selv fjedre tilbage og dermed ikke brænder spolen af.

Jeg kan alt - når det lykkes.
Annonce
spolen brænder ikke af - der er både en suge spole og en holde spole i sådan en stopmagnet så der sker ikke noget der
polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
#polobjørn - i min er elektromagneten enkeltvirkende - den trækker kun den ene vej og returnere ved egenvægt (eller måske en fjeder). Folk med erfaringer med denne type (min) dims, siger den ikke må stå med strøm på (se fx indlæg 05-02-2016 11:52).

Jeg kan alt - når det lykkes.

Hej

Hvis du downloader værkstedshåndbogen fra http://www.bukh.dk/bukh---me-data/ og kigger på side 59, vil du se at stopventilen skal have +12 volt for at stoppe motoren, hvilket er stik modsat normalt nøglestop på nyere motore. Det er lavet på den måde for at motoren skulle kunne startes selv uden et batteri tilsluttet da motoren er godkendt til installation i redningsbåde. 

Var det min motor ville jeg ikke lave "instrumentbrættet" om. Det er nærmest blasfemisk når motoren fremstår som næsten orginal.   


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej Nitter, du har en god pointe!

Motoren er - såvidt jeg ved - original hele vejen. I instrumentbrættet har jeg skiftet tændingslåsen til en uoriginal (den kostede kun 1/10 af den originale)

Min overvejende grund til at ønske lidt anderledes instrumentbræt er, at jeg et par gange har oplevet lidt "panik" i betjeningen pga. store handsker og dårlig placering (man kan ikke se brættet uden at ligge på knæ).

Efterhånden er jeg kommet dertil, at jeg nok bare flytter hele brættet, og så ser hvordan det virker .....

PS: Tak for linket

Jeg kan alt - når det lykkes.
Skrevet af rce0852 på 06-02-2016 23:07
Hej Nitter, du har en god pointe!

Motoren er - såvidt jeg ved - original hele vejen. I instrumentbrættet har jeg skiftet tændingslåsen til en uoriginal (den kostede kun 1/10 af den originale)

Min overvejende grund til at ønske lidt anderledes instrumentbræt er, at jeg et par gange har oplevet lidt "panik" i betjeningen pga. store handsker og dårlig placering (man kan ikke se brættet uden at ligge på knæ).

Efterhånden er jeg kommet dertil, at jeg nok bare flytter hele brættet, og så ser hvordan det virker .....

PS: Tak for linket

Ok med tændingslåsen. Den nye er formodentelig ligeså god som en orginal. Man skal bare huske og smøre i ny og næ med noget låseolie så den ikke går fast.

Er det "kun" handsker der et problem, kender du løsningen. Omend det naturligvis vil være mest smart og kunne se lamperne også. Du finder nok en smartere placering af instrumentbrættet.

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis