El start/stop af ældre dieselmotor

Min lille diesel har elstart- og stop. Men standardpanelet har en tændingsnøgle med to positioner ("off/on" og en startknap samt en stopknap. Hvis tændingsnøgle er i off virker knapperne (sfl.) ikke.

Jeg kunne godt tænke mig at ændre det, så alle funktionerne kommer i tændingsnøglen. Start er ikke udfordringen, men hvordan får jeg "stop" til at virke, når tændingsnøglen sættes i "off"? (Et eller andet der trækker stoprelæet indtil motoren er standset - er det noget med et relæ der trækker sålænge der er ladestrøm?)

NB: Det er en Bukh dv8


Jeg kan alt - når det lykkes.
25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det skal lykkes, skal du have en ny lås, med stopfunktionen indbygget i. Stopspolen virker, når den får spænding, og det får den jo ikke når du sætter låsen i off. Alternativet er at du bygger et relæ ind der sluttet når det er strømløst "nc" og åbent når det får strøm. Men så står stopspolen med strøm på hele tiden, når du ikke bruger motoren, det koster strøm og du risikerer at stopspolen brænder af, da den ikke er beregnet til det. Så drop det og køb den rigtige lås.

Mvh Finn

Finn Gevind, tak for dit input. Du kommer ind på stort set alle mine "nopes" omkring evt. løsninger.

Jeg har selv overvejet, at indskyde en drejekontakt eller evt tændingsnøgle, placeret ved regulatorboksen, der har flg funktioner:

  • 1: Off (i serie med nuværende tændingsnøgle)
  • 2: Strøm til stopspolen (strøm via nuværende tændingsnøgle)
  • 3: On (i serie med nuværende tændingsnøgle)
  • 4: On + starter (i serie med nuværende tændingsnøgle)

ad 1: Stopper hyleriet ved standset motor uden jeg skal dreje tændingsnøglen

ad 4: Findes der en drejekontakt med fjedervirkning aka tændingskontakt?

Det helt smarte ville være, at bytte *1 og *2, fjedervirkning mellem *1 og *2 samt *3 og *4.

Det bedste ville være en robust drejekontakt uden udtagelig nøgle (den glemmer man alligevel derhjemme, og findes allerede i nuværende panel)

Nuværende panel sidder uhensigtsmæssigt aht. hurtig og sikker betjening, men fint nok ift. ikke at være i vejen når fiskegarn m.m. skal håndteres.

 


Jeg kan alt - når det lykkes.
Hej
Du skal bruge en lås der har følgende funktioner:

1. stop (funktionen er fjederbelastet, så låsen selv går tilbage til 2)
2. afbrudt (nøgle kan tages ud)
3. strøm på system
4. start af motor (funktionen er fjederbelastet, så låsen selv går tilbage til 3)
Det er sådan at nøglefunktionerne er på Bukh´s eldiagram.

Jeg har prøvet at google den, men kan umiddelbart ikke finde sådan en kontakt, men jeg ved at den kan købes, prøv eventuelt Callesen Motor i Åbenrå, det er dem der i dag står for produktionen af Bukh motorer, selv om det vist ikke sker i Danmark mere.

Hvis det er fordi du er træt af en tændings nøgle, kan du klare det med 3 kontakter

1. slutter strøm til system
2. starter motoren (fjederbelastet) kan både være dreje eller tryk kontakt
3. Stopper motoren (fjederbelastet) kan både være dreje eller tryk kontakt.

De fjederbelastede kontakter ville jeg nok sætte et relæ imellem forbruger og kontakt.

Mvh Finn


Hej
Kan du ikke bygge magnetventilen på dieselpumpen om til en No spole?
Så kan du bruge alle tændings låse
subwoof: "No spole" - der stod jeg lige af :-) (derfor det er godt med nogen der har/kan lidt mere end den lille kædestrammereksamen lægger op til). Kan du oplyse mig lidt?

NB: Jeg tror i øvrigt lige jeg vil kontakte Smeden i Løkken og/eller "min Bukh-mand" i Kalundborg.

Jeg kan alt - når det lykkes.

Finn Gevind: Min drejekontaktløsning kunne vel bruges, da olietryksalarmen vil stå og hyle, hvis stopspolen er trukket (pos 2). Jeg ved godt det også vil hyle i pos 3 med standset motor, så man risikere at overse det med en mulig brændt spole ........

Men under alle omstændigheder: hvis ikke jeg kan finde en løsning med een kontakt, så tror jeg det bliver med en kontakt og to ringetryk (genanvende de to originale) - altså lidt som std.panelet

 


Jeg kan alt - når det lykkes.
Ældre traktorer med dieselmotor er startnøglen med en fjederbelastet pos. til venstre til
forvarmning, den kunne så bruges til stop.

<p>&#160;</p> <p><strong><em>&#160;&#160;&#160; KH</em></strong></p>

JOY: Godt forslag. Min eneste betænkelighed er holdbarhed i saltvandsmiljøet

- fandt lige den her 

 


Jeg kan alt - når det lykkes.
Hej
Jeg har ingen forstand på båd motorer.
Men hvordan er stop systemet lavet nu? Sidder der ikke en magnetventil i højtryks delen af pumpen?
Hvis ikke, så ville jeg nok købe en magnet ventil, der er NO altså lukket uden strøm.
Denne monteres umiddelbart Før dieselpumpen.
Og så får den blot strøm direkte fra tændingen.
Endvidere giver det mulighed for at udbygge med olietryk vagt og temperatur vagt, temmelig simpelt
Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis