Ny eltavle... men er den iorden?

Hej.

 

Jeg har for nyligt overtaget et gammel hus fra 1971,  idag fik jeg skiftet el-tavlen, da den ikke var helt efter bogen. (manglende hpfi osv)

Jeg bestilte et tilbud hos min elektriker på en ny tavle med HPFI-relæ, 1 x 16A 4P, 1 x 13A 4P, 2 x 13A 1P. hvilket han fremsendte, og jeg acceptede tilbudet.

Men da jeg kommer hjem idag ser jeg at han har installeret 1 x 16A 4P, 1 x 10A 4P, og 2 x 10A 1P.

Er dette iorden?   jeg mener ikke om det er ok, at tilbudet afviger fra det jeg rent faktisk har fået, men mere om det tekniksk er iorden at det "kun" er 10A.

Hvor kraftige ledninger skal man op i for at det er ok med 13A?

 

Hej.   Jeg har for nyligt overtaget et gammel... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nu er jeg ikke elektriker, men er det kun mig der syntes at det ser meget sjusket ud?

Jeg ved alt hvad der er værd at vide, for en mand i min alder, og på en god dag, kan jeg måske huske noget af det. :-)
Når du alligevel ringer til ham, så spørg lige hvorfor han har lavet nulling og ikke banket et jordspyd i. Det kræver (de fleste steder) tilladelse fra elværket at lave nulling istedet for jordspyd.
Jeg tænker at nullingen har været brugt før også, og derfor er blevet fortsat, men det er nok ikke den rigtige måde at gøre det på, når man skifter en hel tavle.
Skrevet af goldek på 04-02-2016 21:17
Nu er jeg ikke elektriker, men er det kun mig der syntes at det ser meget sjusket ud?

Nej, det er du ikke. Det er derfor jeg skrev at det ligner en han selv har flikket sammen - uden hensyn til normen ( EN60439-3 ) hvilket også bekræftes i tråden.

 

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Annonce
Om ledninger ligger totalt i vinkel og vandret har ingen indflydelse på funktionen. Og jeg synes bestemt ikke det ser "sjusket2 ud. Det er ganske normalt når ledninger har været monteret før i den gamle tavle. Jeg synes ikke at kunne se at der er nulling, den sorte jordledning er godt nok på vej i den retning, men den kan gå andre steder hen forneden. Det er mere den typegodkendelse eller varmeberegning der følger med CE mærkning. Og så måske mangelfuld opmærkning.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Mads G har ret, den sorte "jordledning" går i nullen på indgangen af HPFI´en.

Det viser sig nu at grunden til de manglende 13A automatsikringer, er fordi jeg har gamle stikkontakter og afbrydere der ikke må forsikres med mere end 10A.

Så på dette punkt er installatøren helt lovlig undskyldt.

 

Ok det er ikke helt almindeligt, men måske tilladt i dit område.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej.

Hvis der er lavet nulling, så skal "jordledningen da sidde på tilgangssiden (oversiden her) af HPFI relæet.

Mvh Jakob
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis