Gammelt lampeudtag fra 1930'erne til nyt?

Hjælp til skift af gammel udtag til nyt. 

Jeg har fået købt en gammel villa fra 1936 med gamle loftudtag i midten af en gammel gipsroset. Jeg har fjernet porcelænsdimsen, hvor ledningerne blev skruet fast i. De gamle stofledninger er fjernet, og der er trukket nye kabler i de gamle jernerør der gik fra afbryder og til lampeudtag. Pt stikker kablerne bare ud af loftet. Jeg vil gerne have et nyt lampeudtag monteret. Evt udenpå det gamle lampeudtag, som jeg ikke kan fjerne. Findes der en lovlig løsning, som jeg kan skrue op nedenunder det gamle? se foto af det gamle udtag, hvor de nye kabler stikker ud. Eller sidder der en ekspert med en god ide? 

Det er pudsede lofter på strå og hønsenet og jeg kan ikke komme til at lave noget i etageadskildelsen, så alt skal laves nedefra stuen af.

Har googlet en del for at finde en løsning, men kan ikke komme videre. Jeg kan umuligt være den første med det problem. Er der en der kan hjælpe?

 


Hilsen fra Jess Høeg
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mit bedste bud er en udløbsroset, som disse:
http://www.yousave.dk/shop/udloebsroset-3-leder-4312p.html
http://www.yousave.dk/shop/clips-roset-rund-4309p.html

Skruehullerne passer dog næppe med 40 mm afstand, men vil tro, at du kan få en lang skrue gennem dem og så ud på siden af den eksisterende dåse. Forhåbentligt er der noget at skrue i der ude.
Hej Jens.
Tak for svar. Mon ikke det er det sidste forslag med lampeudtaget der er det bedste? Jeg tænker på at der jo så er en klemme til at holde ledningen, således at der kan hænge en lampe i ledningen.
Ved du om det er en lovlig løsning?

Hilsen fra Jess Høeg

Alle typer som Jenshøj linker til, har aflastning til lampeledningen. Jeg ville bruge nr. 2 altså lk.s klikroset. Den klare bøjle du ser på billedet er netop aflastningen på den type.

Og alle 3 løsninger er fuldt lovlige (fast installation og derfor elektrikerarbejde) Hvis du ikke kan finde noget som skruer kan få fat i, kan du skære et stykke rundt krydsfiner, male den som loftet og montere den med de 2 skruer med de 40 mm afstand. Så har du noget at skrue i.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik.
Så det er Underlag for lampeudtag/loftudtag Ø83 mm HVID
samt Lampeudtag/Loftudtag Ø83 mm 5 polet HVID
som du mener er den bedste løsning?
Lyder som en god ide med skære et stykke rundt krydsfiner, male den som loftet og montere den med de 2 skruer med de 40 mm afstand.
Jeg takker ærbødigst for de gode råd.

Mvh

Jess Høeg

Hilsen fra Jess Høeg
Annonce
Jenshøj har 2 links kl. 1532 og et 3. kil 1535
Det er nr. 2 kl 1532 jeg mener at jeg ville bruge. Den hedder clips roset

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvad er forskellen på Clips-Roset og en udløbs-Roset?

Hilsen fra Jess Høeg

Det er bare 2 forskellige produkter. De er stort set lige gode til dit formål.
Udløbsroset er den klassiske med 2 skruer i låget. Den har en aflastningsbøjle i låget og er 75mm i Diameter.
Clipsroset er en nyere udgave. den har 2 clips der holder låget på plads. Aflastning er uafhængig af låget, Diameter er 80mm

De har begge opmærkede  dobb. muffer til at samle lederne i.  (clipsroset har kun 3 muffer medleveret, hvorimod udløbsroset har 5.) Derved er der plads i den til at samle bl.a. evt. jordleder.

Det sidste kan gøre udslaget til fordel for udløbsroset.

Der står ved begge "må kun installeres af aut. el-installatør."


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak Erik.
Jeg har fundet en clips-roset til 5-leder (se link) , så den har jeg bestilt nogle stykker af.
Tak for hjælpen.
http://www.yousave.dk/shop/clips-roset-rund-1267p.html
Hilsen fra Jess Høeg

Hilsen fra Jess Høeg
Ja den vil virke.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også