12V LED tænder kun en gang i mellem

Hej,

Jeg har nogle spots hvori jeg indtil for nylig har haft nogle 12V halogenpærer i (50W med G53 fatning). Jeg har nu købt nogle Philips LED erstatninger på 11W. I følge Philips skulle de virke med de eksisterende transformere, og jeg fik for under 2 år siden skiftet de transformere der sidder i lampen. Den gang fik jeg at vide, at de nye transformere var 'fremtidssikrede' til LED.

Der er to lamper, med 2 pærer i hver. Jeg har nu det problem, at når jeg tænder for lyset, så er det oftest kun én af de 4 pærer der tændes, og det er altid den samme. Står jeg og tænder og slukker lyset en del gange, kan jeg få held til at få flere af dem tændt, og hvis jeg er meget heldig lyser de alle 4. Jeg har en dæmper i væggen (LK FUGA CR tror jeg nok). Kan det være den, der giver problemer? Der er intet problem med at dæmpe pærerne, når jeg endelig har fået held til at tænde dem, og det er lige meget hvor mange af dem der er tændt: de dæmpes fint, og de flimerer/blinker ikke (med mindre jeg dæmper ned til ca. 10%, det er de ikke så glade for, så flimrer de). I går lykkedes det at få tændt alle 4, og de lyste i flere timer uden problemer med flimren/blinken.

Så det egentlige problem er, at det er vilkårligt hvor mange af pærerne der tændes, når jeg tænder kontakten. Når de er tændt fungerer de upåklageligt. Jeg har selvfølgelig prøvet at skifte rundt på pærerne, og det betyder ikke noget.

Håber nogen kan hjælpe - på forhånd tak!

 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
**Opdatering**

Jeg har fundet ud af, at hvis lamperne er slukkede, og jeg skyder dæmperen ned på minimum, så kan jeg få tændt alle lamperne, hvis jeg tænder på kontakten, og hurtigt flytter skyderen op fra min. til max. Det hele skal gå meget hurtigt.

Når lamperne så er tændt, så virker de upåklageligt, de dæmper fint mv (dog ikke ret meget under 50%, så begynder de at flimre lidt, men der er jeg også ved at bevæge mig under minimumsbelastningen på dæmperen). Jeg er ret sikker på, at det er en LK Fuga MEK-S CR dæmper der sidder deri.

Ville de afhjælpe problemet, hvis jeg satte en af LKs dæmpere beregnet til LED i? Det lidt specielle i setup'et er, at der sidder nogle transformatorere mellem dæmperen og mine spots, så ved ikke om en speciel LED-dænper overhovedet er relevant her.

Håber nogen kan hjælpe mig.

den du skal bruge heder Fuga LED-S 120 VA dimmer: http://www1.lk.dk/katalog/vejledning/S1B97986_00_140331.pdf
Tak for hjælpen - det vil jeg prøve. Jeg har bemærket, at de transformere der sidder i kræver en mindstebelastning på 35W, men der er som sagt ingen problemer når de er tændt. Men jeg tænkte på om det kan skade transformatoren på sigt, at den ikke bliver belastet med det den minimum kræver? Selv når der ikke er dæmpning på tager de kun 22 W stykket (2x11W). Philips reklamerer jo også med, at man sagtens kan sætte disse spots i med eksisterende transformere, hvis blot man sørger for at erstatte en 50W halogen med en af deres LED-spots, der svarer til 50W.
Er det en jernkernetransformer eller en elektronisk transformer du har?
Der burde ikke være et problem med lavere forbrug end det transformeren foreskriver, men syntes det virker mærkeligt at den virker når den er 1/3 lavere watt forbrug. Du er sikker på at der ikke er koblet andre spots på den samme transformer et andet sted i huset så det er derfor det fungerer. Normalt ville lyset ikke kunne tændes når du ikke opnår det minimum forbrug på transformeren eller også kan lyset stå og blinke.
Jeg ved ikke om det er en jernkernetransformer eller en elektronisk. Men det fungerer indtil videre, så nu vi se hvor længe det holder.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis