Fald med gulvgips i vådrum på bjælkelag

Hej Alle
Jeg har set emnet behandlet flere gange men er en smule i tvivl om hvad der er den korrektur måde at bygge faldet i gulvgips. 

Konstruktionen er gulvarme lagt mellem bjælkerne på 22 mm høvlet forskallning, 19 mm gulvgips flydende, vådrummebram og fliser oven på. Jeg er i tvivl om hvordan faldet i badet opbygges. Det er ca. 90 cm bredt og dybt. Faldet er ensigt mod unidrain afløb med vægge på tre af siderne. 

Ligges gipsen i badet 20-30 mm under der andet hvorefer der spartles op eller ligges det med fald??
Hvordan hænger det sammen med det øvrige gulv?
Er det nok at det er sikret med vådrumsmebram eller skal der gips på siderne hvor der kan være luft til bjælkekonstruktionen ??

Håber i kan hjælpe 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Hvis gulvgipsen er lige, uden fald i gulvet, så skal gulvet i brusenichen nedsænkes med min. 10 mm.
fra gulvrist til overkant gulv ved dør skal der min være 30 mm forskel mod rist.
Det vil sige at hvis gulvet er plant med gulv ved dør og du sænker brusenichen 10 mm, så skal du have et fald på 20 mm fra start af bruseniche til rist. Dog min. 20 mm fald pr. meter i bruseniche. Så det overholder du også

Hilsen Martin

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Hvordan fastgøres gipspladen i badet med faldet når resten er lagt flydende ??
Hvad vil du anbefale at jeg bare nedsænker det hele 30 mm og lader mureren spartle faldet op eller at jeg bygger faldet i bjælkelaget ??
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Du har sikkert rettet gulvet op. Jeg ville skære det spærtræ du bruger til, så du får faldet der.

Hvorfor har du lagt det flydende? Jeg havde selv samme idé da jeg lavede min entré, men endte med at skrue dem fast. Jeg syntes ikke konstruktionen blev tung nok til at det lå ordentligt uden fastgørelse.
Jeg har ikke lagt noget endnu så det kan også være at den rigtige løsning er at skrue det fast. tanken var lidt at gips gulvet er et materiale der ikke arbejde det gør bjælkelaget til gengæld. Men har naturligvis overvejet at skrue det fast da det vil gøre hele konstruktionen stærkere.
HejMart-SF
Er i gang med totalt det samme nu, så ville høre hvad du endt med. God råd/ erfaringer??!! :-)
Jeg mangler også svar på om gulv skal være flydende i bruser??? Bruger Knauf kantstrimler på ydervæg, men skal jeg også det i bruser ... og især ned mod Unidrain. Bad er nedsænket og fald er lavet i spærtræ
tak
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg endt med at skrue det fast i badet. For mit vedkommenden var det en under en m2 og jeg var bange for at det ikke vare stabilt nok uden at blive skruet. Jeg har ikke brugt kantestrimler da der er gips hele vejen rundt. Jeg tror at mureren der lagde fliserne lige så gerne ville have lavet faldet i badet med fliseklæb.
Uden at kende hele konstruktionen burde du sagtens kunne have antstrimmel under unidrain, men hvordan det fungere med vådrumsmembran ved jeg ikke.

Spørg endeligt hvis der er andet jeg kan hjælpe med
Tak for hurtig svar Mart_sf !!

Andre som har erfaring med lignende??
Teknisk afdeling hos Knauf siger flydende ??!!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også