MEGET ujævn græsplæne

Sidste år, havde vi en lille gravemaskine inde i haven, for at fjerne nogle buske og små træer - det virkede helt perfekt. Desværre havde gravemaskinen den ulempe, at den fuldstændig smadret vores græsplæne. Den er ikke bare ujævn, men direkte ubrugelig. Nu er spørgsmålet så, hvad gør jeg?
Jeg går selv og overvej, at få gravemaskinen ind igen, til simpelthen at skrælle græsset af over det hele. Bagefter vil jeg så bruge en havefræser, til at give jorden en tur, plane, tromle og så nyt græs.
Er det den rette fremgangsmåde eller er der en nemmere?
Det skal så lige nævnes, at da haven er fuldstændig lukket, er den eneste vej direkte til have, gennem en havelåge på 1,5 m bred.

På forhånd tak
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan sagtens få en minigraver igennem på 1,5 m, men det er helt unødvendigt.
Hvis plænen "bare" har nogle køre spor, kan du fylde noget muldjord i hullerne og på den måde jævne det ud. Hvis ikke det er mere end 4-5 cm dybde vil græsset gro op igennem. Er det mere kan du bare så noget græsfrø oveni.
Er det meget ujævnt ville jeg fræse det hele. Du kører over med fræseren flere gange. Venter en uge og kører igen, efter den omgang i 4 uger kan du jævne det, tromle og så græsfrø. Før i tiden gjorde jeg meget ud af at få alle græstotter og sten samlet op. Men de sidste par gange jeg har lavet græsplæne, har jeg bare tromlet det. Det ses ikke efter at plænen er kommet i gang.
Det er en god ting at sprøjte hele plænen med round-up 3 uger inden du starter med fræseren. Plænen skal have begyndt væksten før det virker.
Men pas på at gøre det i helt stille vejr, og beskyt alligevel naboblomster og buske med plastik. Det går kun ud over det det rammer, men det kan nemt føres nogle meter væk med vinden.
Det giver ingen fordel at skrælle et lag af.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tusind tak for svar.
Det bliver en ordentlig havefræser, der får en tur i haven.
Hvad skal jeg bruge til at tromle med? En af dem, til vand eller?
Jeg har læst et sted, at man med fordel, kan bruge en gittertrommel - ved dog ikke helt til hvad
Du kan leje en havetromle. Sidste gang jeg anlagde en lille plæne for en kammerat ( 300 m2) kørte jeg frem og tilbage med en havetraktor, og jeg jævnede den med klippebordet der sidder under. Simpelthen ved at sænke den så meget at jeg kunne køre med en lille jordvold foran.
Jeg brugte en almindelig havefræser inden.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Da vi havde ryddet en parcelhushave, der var groet total sammen, for næsten alt hvad der hed buske, træer, ukrudt mv. (der var mere end 2 store lastbil-container med top på) også med minigraver - lignede haven noget der var løgn.
Løsningen blev at vi fik vognmanden til at lev. 15 m3 kommunekompost, som blev fordelt med et 10cm tykt lag hvor der skulle være græsplæne. Og det virker fantastisk, nemt at håndtere og arbejde med, græsset gror næsten for godt - og så holder komposten på fugtigheden i tørre perioder - ligeledes er komposten god til at suge regnvand i våde perioder. Med andre ord blev det en flot, skøn og meget behagelig græsplæne at færdes på.
..glemte lige - intet ukrudtfrø, mælkebøtter, tidsler og brandnælder kunne klare mosten ved at blive dækket til med et godt lag kompost - så vi sparede (heldigvis) den round-up ;-)
Annonce
Igennem med en havefræser - det burde skabe et nemt og flot resultat. Vi havde samme problem, da vi på et tidspunkt skulle have fornyet fundamentet i mine forældres hus - det tog et par gange, men den er da helt jævn nu (+ flottere græs).
Ville jeg evt kunne bruge en rotorharve?
Måske men kan du få den + traktor ind ad havelåge på 1,5 m ? Og er haven så stor at den kan komme til at arbejde, jeg tænker på hjørner o.s.v. Jeg har en forestilling om at de virker bedst efter nogle meter og med lidt hastighed.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Har set, man kan leje nogle, som spændes for en "havetraktor"
Jeg har ingen erfaring med rotorharve til havebrug.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis