Anbefalinger til udendørs lampe med indbygget PIR.

Som oveskriften antyder så står jeg i den nærmeste fremtid og skal sætte en udendørs lampe op med noget PIR sensor. Jeg har læst mig frem til at er servodan er kongen her, men har ikke kunne finde nogen udendørs lampe med servodan indbygget PIR. 

Lampen skal side på en husmur forholdvis højt oppe (3m ca). Er der nogen som kan anbefalde en?

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du skal tænke på om "strålerne" brydes på tværs eller forfra. 

En PIR sender "strålerne" ud i en vifte form, så hvis du feks sætter den for enden af en indkørsel, kan du risikere at en person kan gå "imellem" strålerne og komme ganske tæt på inden den tænder, hvilket er upraktisk.

Men sætter man pir'eren ude ved enden/starten af indkørslen på den ene side, så brydes strålerne med det samme, når en person træder ind på grunden, fordi man bryder stålerne på tværs 

Derfor er en lampe med indbygget PIR ikke altid den bedste løsning (selvom det er smart).

Jeg har i øvrigt ikke nogle gode forslag til dig  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Ok så man skal placere den så man mest muligt undgår situationer hvor man går direkte imod eller væk fra den?

Ja, det er bedre at gå på tværs af bølgerne, fordi, den detektere først når bølgen bliver "forstyrret".

Dog kan det sagtens være at den kan sidde sammen med lampen, fordi en af strålerne altid "rammer" lige der hvor du kommer gående, det er det svære ved pir, man ved ikke rigttigt hvad man får før det bliver prøvet på det specifikke sted

Men ved at have en "løs" pir, har du mulighed for at vinkle den mere eller mindre i forhold til hvor den skal "opdage noget"... det kan jo se dumt ud at lampen sidder skævt, fordi så virker pir'eren bedst 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Før der er nogen der spørger om strålerne fra sådan en fætter er farlige, vil jeg lige bemærke, at den ikke udsender stråler, den modtager kun IR=varmestråling. Det er derfor navnet begynder med P=passiv.
Mvh.

"Hvis du laver arbejdet ordentligt første gang, behøver du ikke lave det om"
Skrevet af Machine på 03-02-2016 13:50

Som oveskriften antyder så står jeg i den nærmeste fremtid og skal sætte en udendørs lampe op med noget PIR sensor. Jeg har læst mig frem til at er servodan er kongen her, men har ikke kunne finde nogen udendørs lampe med servodan indbygget PIR. 

Lampen skal side på en husmur forholdvis højt oppe (3m ca). Er der nogen som kan anbefalde en?

Du finder bare en lampe ,du synes om, og hvis den findes i en udgave med PIR føler køber du den. Det er altså ikke raket teknologi. Som det er blevet nævnt i foregående indlæg, udsender PIR føleren ikke stråler, men dens føleområde er opdelt i sektorer. Når forskellen i temperatur (infrarød stråling) ændres påvirkes føleren. Det skal medgives, at PIR følere fra Servodan er mere robuste (bedre) end de billigste.

fase
Annonce
Ja ok. havde tænkt på noget i denne stil: https://www.lampegiganten.dk/Sort-L-562-S-STEINEL-udendorsbelysning-med-sensor.html

Hvor man kan justere på den, selvfølgelig med visse begrænsninger.

"Dækningsområdet kan tilpasses nøjagtig efter omgivelserne ved hjælp af den horisontalt og vertikalt justerbare fresnellinse"
Jeg har et par Steinel lamper, son har fungeret udmærket i flere år uden problemer.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis