Røg fra kap-/geringsav

Hejsa

Jeg er den glade ejer af en Bosch GCM8s kap-/geringsav
Jeg bruger den ikke ret meget, og har derfor købt den brugt.

Den fungerer rigtig fint (selvom laseren lige bær justeres lidt, hvis man kan?)

Men her forleden, skulle jeg ligevlave et par snit på skrå, altså, hvor skæret skulle lægges ned i 45grader..
Saven begyndte at ryge, inden jeg nåede træet med klingen. Jeg stoppede, og fik klaret det på anden vis.

Mit spørgsmål er, om nogen her har et bud på, hvad der kan være los?
Forinden havde jeg egentlig godt lagt mærke til at den lugtede lidt, men ikke lagt mærke til om der kom røg.

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den har været overbelastet i en eller anden udstrækning. Jeg tror muligvis du kan forlænge levetiden lidt hvis det skyldtes at kullene er ødelagt.
Alternativt er nok en ny sav, en ny motor til sådan en sav koster næsten det samme som saven.

"mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

Den har været overbelastet i en eller anden udstrækning. Jeg tror muligvis du kan forlænge levetiden lidt hvis det skyldtes at kullene er ødelagt.
Alternativt er nok en ny sav, en ny motor til sådan en sav koster næsten det samme som saven.

"mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

Røg fra sav = død sav

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Det er vel ikke sådan at klingen klemmer, når du har skråtstillet den, prøv at sæt den tilbage, og tjek om den løber frit.
Men ellers ja, død sav...

Vi prøver igen, i morgen --
Hejsa
Tak for kommentarerne.. de var jo ikke lige dem jeg ønskede mig, desværre..
Jeg prøver at se om klingen løber frit.. det var jo primært når den blev lagt på skrå..
Er nye kul så bare en ekstra udgift, der ikke vil løse problemet? (Så ud til at koste ca. 200,-)

Annonce
Jeg må give elmand ret røg fra sav = død sav. Nye kul er formentlig bare en ekstra udgift.

fase
Det skal dog siges, når jeg tænker mig om, så har der været en tråd herinde for ca. 1/2 år siden om noget lignende. Der dømte vi også saven død på grund af pris for ny motor. Manden skilte motoren ad og kunne konstatere præcis hvilken del der var brændt af ( stator / rotor ) Han kunne købe en ny reservedel billig i England, så den kom vist op at køre.
Hvis det " bare " er kullene der er slidt kommer der normalt ikke røg. I nogle kul er der en lille fjeder med en plastspids støbt ind i bagenden. Når kul er slidt derned, trykker plast spidsen kullene væk fra kommutator. Så er du straks færdig med at køre. Ved andre kul kan motor gå i stå, men kan lidt igen hvis man f.eks. giver den et lille dask. Men i begge tilfælde uden røg.
Men du kan jo skille motoren ad og se (måske med næsen) hvor det sorte er. Derudfra kan du så eftersøge reservedele.
Det er først nu jeg har fået lejlighed til at slå din sav op. Den kan måske godt "bære" en udgift til reparation.

Hej Erik
Mange tak for det udførligt svar..
Ja, det er netop en dejlig sav😃
Jeg har faktisk lige testet, dog uden belastning, at køre en del med bladet, både lige og på skrå.. der kom hverken lugt eller røg.. og bladet kører ikke trægt i nogen af vinklerne..
Jeg er virkelig på udebane, når vi snakker motorer.. men kan det have været noget savsmuld eller lign. Der nu er brændt væk?
Men det var en rigtig god idé at prøve at skille den ad og kigge/lugte.. så må vi håbe kan finde ud af det😃

Herligt at saven ikke er død...
Måske hvis den har stået lidt fugtigt, så få den tørret, og blæst rent..
Men prøv at kikke på kullene, om de ser ud til at have en rimelig længde..

Vi prøver igen, i morgen --
å tror jeg den kun har været "skindød" Hvis den er brændt af i en vikling viser det sig oftest ved at den ret hurtigt springer en sikring eller slet ikke kan køre. Jeg har dog set motorer der har givet lidt røg, og som alligevel overlever. De kan have fået en skade men hvis den kører, så er det jo fint.

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis