Reparation af kældervæg

Jeg står foran en reparation af en kældervæg i et gammelt byggeforeningshus fra 1880'erne (se billeder). Jeg er dog lidt i tvivl om omfang og fremgangsmåde.

Ambitionsniveauet er, at reparationen skal holde i ca. 5 år (hvorefter kælderen nok skal gennemrenoveres), og at væggen får en pæn, glat overflade (uden at være perfekt). Jeg har ingen erfaring med murerarbejde, men til gengæld mod på opgaven :-)

 

1. Omfang

Ved at banke på væggen kan jeg lytte mig frem til, at der er ét stort område med løs puds på ca 1,5x0,5 meter. Derudover er der 2-3 mindre områder med løs puds på ca. 0,5x0,5 meter. Fugerne bag den løse puds i disse områder sidder ret løst, og man kan flere steder kradse fugen ud i ca. 15 mm dybde uden besvær. På de værste steder er max dybde fra ydervæg til man kommer ind til fast fuge er op til 25 mm. Resten af væggen virker solid, men er belædt med en eller anden form for filt/tapet-beklædning, som visse steder er vanskelig at få af.

 

Mit spørgsmål er, om jeg er nødt til at kradse fuger ud og lave nye fuger, før jeg overhovedet kan pudse væggen op?

 

2. Fremgangsmåde

Kan jeg godt bruge fremgangsmåden i fx denne video (https://www.youtube.com/watch?v=0yqmc_xQ3o0), hvor der bruges diffusionsåben udkast, derefter reparationspuds og endelig finpuds.

 

 

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen på LDS

Du skal have det løse puds slået af. Og der hvor filt/tapet sidder meget fast, ryger pudslaget sikkert også. Du behøver ikke at kradse fuger ud, de gamle fuger var uden cement derfor meget bløde. Men du skal forvande væggen (sprøjte vand på 1-2 timer før start) Og så skal pudslaget ikke bare smøres på. Det skal trækkes på. Det vil sige at pudsbræt skal presse den bløde masse ind i alle ujævnheder i udkast, så binder det. Derefter trækkes det overskydende af efter nogle ledere, som enten er flader af det gamle pudslag, eller nogle ca 10 cm brede striber af pudslag der er trukket af i lod. Dette lag skal være lige og i lod, men det behøver ikke at være helt glat.
Når pudslaget er "fingertør" kører du med pudsbræt i cirkel bevægelser. (fingertør vil sige at et let tryk med en finger ikke efterlader mærker) Så udjævner du alle ujævnheder. Skulle der være nogle huller efterfyldes de.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Som elmand siger. Jeg ville ikke gide lave finpuds, hvis det alligevel skal laves om, om 5 år. Træk noget sandmørtel med cement på 1:10, eller færdig blandet. Det ligner du kan køre dit rethold på det gamle puds så de bliver jævnt med det.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tak for velkomst og fine svar. Det lyder som om I er meget på linje med fremgangsmåden i den video, jeg har linket til. Det virker til at være en nogenlunde overkommelig opgave :-)

Har I mon et bud på, hvordan jeg udjævner overfladen de øvrige steder på væggen, hvor pudsen sidder fast, men hvor overfladen er skallet af? Overfladen består af en skøn blanding af filt og adskillige lag maling. Visse steder lader det til, at der kun er malet. Kan man få noget diffusionsåben spartelmasse, der kan bruges til formålet (og kan man evt. bruge finpuds, eller kan det kun hæft på reparationspuds?)?
velkommen
de 2 andres svar er på linje med min ide til din projekt (husk det med for-vanding !)

det andre vægge du spørger til kunne du evt bruge rulle-spartel ! det nemt og hurtig

Seti


**al hvad jeg skriver er egen erfaring eller hørt... der udstedes ingen garantier, men skrevet i bedste mening**

@Seti - tak for svar. Så tyder det på, at jeg er på rette vej :-) Jeg har ikke prøvet at bruge rullespartel, men vil have det med i overvejelserne. Og så har jeg googlet mig frem til, at sandspartel i hvert fald er diffusionsåben, så det kunne være en mulighed.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg er blevet i tvivl om hvilket/hvilke produkt, jeg skal bruge, når væggene skal pudses. Da der er tale om vægge bygget i 1880'erne, er der så ikke noget med, at man skal bruge mørtel med en del kalk i? Jeg ville sætte stor pris på forslag til præcis hvilke produkter, der skal bruges i hvilken rækkefølge.
rullespartel er bare en tynd sandspartel :-)
og det er nemt at arbejde med. tjek Youtube for flere into-videoer

Seti


**al hvad jeg skriver er egen erfaring eller hørt... der udstedes ingen garantier, men skrevet i bedste mening**

@Seti Yes, det var nu også materialer til mørtlen jeg er kommet i tvivl om :-) Jeg kigger på en Weber KC 50/50 700. Er dog lidt i tvivl - også hvad jeg så skal bruge som udkast.
Hej.
Du skal bruge en cement baseret mørtel når det handler om beton kældervægge, altså en bastardmørtel. Det du referer til er en cementbaseret opmurings mørtel (Kc-mørtel). den ville være for svag hvis det handler om op pudsning af betonvægge.
Når du har murstenvæg som kældervæg. så skal du bruge en kalkmørtel (Kkh-mørtel) Du kan købe færdigblandet kalkmørtel også kaldet juramørtel, som kun skal tilsættes vand.
Og det er denne du skal bruge som udkast:
http://kalk.dk/da/product/jura-toermoertel-kh-100400-3050000/131-00
og denne til op pudsning:
http://kalk.dk/da/product/jura-toermoertel-kkh-3565500-3060000/jura-toermoertel-11-a-half-6-0-10

Mvh Martin

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Når du taler om diffusions åben er det vigtig at du har en struktur i din overflade der har den groveste struktur inderst ved muren, og så finere og finere udad. Det skyldes at fugten vandrer fra grov struktur til finere struktur (kapillær sugning). Den udkastmørtel som Martin anbefaler har korn størrelse 0-0,3 mm og den til oppuds 0-0,1 mm. Det betyder at det har maget fine diffusions egenskaber.
Det allerfineste var så en afslutning med kalkning. Men det er ikke sikkert at passer til jeres brug.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også