Reparation af kældervæg

Jeg står foran en reparation af en kældervæg i et gammelt byggeforeningshus fra 1880'erne (se billeder). Jeg er dog lidt i tvivl om omfang og fremgangsmåde.

Ambitionsniveauet er, at reparationen skal holde i ca. 5 år (hvorefter kælderen nok skal gennemrenoveres), og at væggen får en pæn, glat overflade (uden at være perfekt). Jeg har ingen erfaring med murerarbejde, men til gengæld mod på opgaven :-)

 

1. Omfang

Ved at banke på væggen kan jeg lytte mig frem til, at der er ét stort område med løs puds på ca 1,5x0,5 meter. Derudover er der 2-3 mindre områder med løs puds på ca. 0,5x0,5 meter. Fugerne bag den løse puds i disse områder sidder ret løst, og man kan flere steder kradse fugen ud i ca. 15 mm dybde uden besvær. På de værste steder er max dybde fra ydervæg til man kommer ind til fast fuge er op til 25 mm. Resten af væggen virker solid, men er belædt med en eller anden form for filt/tapet-beklædning, som visse steder er vanskelig at få af.

 

Mit spørgsmål er, om jeg er nødt til at kradse fuger ud og lave nye fuger, før jeg overhovedet kan pudse væggen op?

 

2. Fremgangsmåde

Kan jeg godt bruge fremgangsmåden i fx denne video (https://www.youtube.com/watch?v=0yqmc_xQ3o0), hvor der bruges diffusionsåben udkast, derefter reparationspuds og endelig finpuds.

 

 

Jeg står foran en reparation af en kældervæg i et... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Mange tak for svar. Jeg tror jeg vil prøve mig frem med de to kalkmørtelprodukter og tage bestik af overfladen, når det er tørret for at se, om der skal laves yderligere for at få en nogenlunde ensartet overflade.
Og så bliver jeg lidt forstemt når folk ikke sætter ambitions niveau højere. Du kan jo ligeså godt lave den væg så den kan holde i 30 år. Det er ikke nok, og ikke lettere at lave den så det holder få år for derefter at lave det om igen. Hellere ordentlig fra starten.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
@ev elmand: Jeg er sådan set enig. Ambitionsniveauet havde også været perfektion, hvis min viden og evner havde været til det. Som det nok fremgår, så er jeg totalt på bar bund, så jeg forventer ikke perfektion i første forsøg :-)
Nu ved jeg ikke hvad din kælder brugset til
Jeg ville tage kontakt til Skalflex og høre dem om den bedste løsning. Det behøver ikke koste en bondegård at lave en lang og holdbar løsning.
Her er et link til nogle af deres produkter og også der kan du skrive eller ringe til dem uden det koster:
http://skalflex.dk/fugtsikring_produkter
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også