Nyt gulv på max 7 cm dybde

Jeg har fjernet et gammelt udtjent gulv samt strøer mv. inde i soveværelset og skal nu have lagt et nyt. Problemet er at der fra underlaget (beton) op til døren kun er 7 cm, hvilket jo ikke just er meget plads at give af.
Optimalt havde jeg forestillet mig følgende lag:

Laminat (6-8 mm)
Støjplade (4 mm)
Gulvplade (22 mm)
Isolering mellem spær (lige så højt som spærrene)
Strøer 40 mm?
Dampspærre
Beton

Ovenstående uden strøer giver allerede mindst 3,2 cm og hvis der skal strøer på 4 cm er jeg over de 7 cm.
Kan man eventuelt bruge mindre strøer eller er der en anden optimal løsning på problemet (uden at jeg skal til at hakke gulvet dybere)?

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
selvbærende lamel eller "rigtigt" trægulv 22mm, så sparer du 10-12mm.
udlæg fugtspærre
afret gulvet m. ovntørret sand
læg 20 mm hårdbatts ovenpå
22 mm gulvspånplade - husk og lime dem sammen
underlag til gulv
gulv
fodlister

(hvis der mangler lidt ekstra højde kan du smide nogle masonitplader, krydsfiner eller lign. ovenpå spånpladerne - du bestmmer selv tykkelsen)

God arbejdslyst.
# vatnisse; Ideen med selvbærende gulv lyder som en meget god idé, da jeg jo på den måde sparer de 22 mm til gulvspåndpladen.

# boso; har jeg overset noget eller mangler der ikke strøer i din beskrivelse?

Tak for input!
Hvor tykt er det klaplag? Jeg ville banke det op og få ordentligt isoleret (3-400 mm)

 

#uldal; Jeg er ikke klar over hvor dyb klaplag der er, dog virker gulvet ikke specielt koldt her i dag så noget isolering håber jeg at der er under. Jeg vil gerne undlade at banke betonen op såfremt det er muligt.

Hvad med at anvende nogle forskallingsbræder 25x100 som strøer vil det kunne bruges?

Skal undergulv og strøer bores ned i betonen eller skal de blot bores sammen?
Annonce
du skal i hvert fald IKKE have kontakt mellem strøer og beton'en. Læg tagpap imellem. En dampspærre skal være over isoleringen

 

strøer klodses op på Knudsen kiler. Det fungerer fantastisk. Må ikke fastgøres til gulvet

dampspærre skal være UNDER isoleringen. Det er nemlig ikke en dampspærre men en fugtspærre :-). Max 45-70 mm isolering.

Mht. til mit forslag til opbygning - nej der mangler ikke nogle strøer. Hårdbatts lægges ud på sand og spånpladerne ovenpå. Så er der fin støtte og stabilitet. Det fungere rigtig fint.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis