Køkken-afløb holder pludselig op med at virke ?! (Ikke stoppet?)

Hej LDS. Håber virkelig nogen kan hjælpe her inden jeg bliver drevet til sindsyge

Har for godt 1 år siden skiftet afløb under køkkenvask da der manglede afløb til opvasker. Jeg købte PRÆCIS det samme som der sad der i forvejen, bare med afløb til opvasker - Så er det ligesom på plads.
Indtil for et par uger siden har der ingen problemer været what-so-ever ! intet tegn på forstoppelse osv osv. Så her for et par uger siden var der pludselig intet "aftag" i afløbet........ der stod bare blankt vand 5-10 cm op i vasken, derudover når opvaskeren skyller ud (Der er jo tryk på?) Så stiger det op i vasken og bliver der et godt stykke tid.
 Hvis jeg hælder noget der ligner 1 krus vand i vasken så kommer det op til "risten" og fortsætter jeg stiger vandet bare, så det er ikke meget den kan tage før den "stopper"

 Så fik jeg endelig taget mig sammen til at få renset lortet, til min meget meget meget store frustration er der bare INTET galt! Alle rørene er fuldstændig rene og tomme (Har skilt ALT ad i stumper og stykker) og skyllet efter med vand for at tjekke om det bare var mig der var helt dum - Okay tænkte jeg, ro på det er da lidt længere nede der er stoppet så fik det af helt hen til det store afløb - Ja billederne siger alt ? Godt nok er det gammelt men der er hul nok igennem til at tage flere tusinde liter vand i minuttet, og ihvertfald ikke "stoppe" efter 0,5 liter................

 Øhhhhh, jeg ved intet lige p.t og står med en vask jeg dårligt kan bruge fordi det tager 1 time at tømme en halvt fyldt vask - Hvad Fan....... sker der ?!  Er på ingen måder VVSer men det der giver for mig ingen mening, overhovedet !

 Og som sagt, det der "setup" har virket PERFEKT indtil for et par uger siden, har intet ændret, intet rørt ! :/

19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når jeg ser bort fra >har skilt alt ad< så må det være din vandlås der er stoppet.
Men det er jo ganske let at konstatere. Du samler det hele, uden dog at ramme den gamle kloak. Røret monteres så den kan ramme en spand der skal stå under. Så kommer du med din krus vand, eller endnu bedre lader hanen løbe til spanden er næsten fuld. Hvis det kan virke må forstoppelsen sidde nede i det gamle rør.
Virker det heller ikke i den opstilling må der være noget du har overset. Held og lykke med det.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af ev elmand på 01-02-2016 18:32
Når jeg ser bort fra >har skilt alt ad< så må det være din vandlås der er stoppet.
Men det er jo ganske let at konstatere. Du samler det hele, uden dog at ramme den gamle kloak. Røret monteres så den kan ramme en spand der skal stå under. Så kommer du med din krus vand, eller endnu bedre lader hanen løbe til spanden er næsten fuld. Hvis det kan virke må forstoppelsen sidde nede i det gamle rør.
Virker det heller ikke i den opstilling må der være noget du har overset. Held og lykke med det.

Må prøve at kigge på det igen, har bare haft hele systemet skilt ad og kunne enten se direkte igennem det hele, få bruseren "sluttet" tæt på røret og spulet massive mængder vand igennem, eller stikke fingrene igennem. men må jo prøve igen Tak for hurtigt svar.

 

 

Hvis der ellers er "hul" igennem vandlåsen, er det galt længere ude i systemet.

Det er typisk symptomer, på en forstoppelse et sted i din kloak....
Så får man en slags dobbelt vandlås, og så vil vandet bare ikke trække igennem...

Vi prøver igen, i morgen --
Dit første billede viser noget støbejernsrør. Det får mig til at tænke på, om du eventuelt har en såkaldt køkkenbrønd lige uden for væggen. Jeg ved ikke, om du bor i hus eller lejlighed på en eller anden sal. Skulle du have en køkkenbrønd, passer symptomerne med at den er stoppet. Få den spulet og derefter sløjfet.

fase
Skrevet af je_ns på 01-02-2016 19:01
Hvis der ellers er "hul" igennem vandlåsen, er det galt længere ude i systemet.

Det er typisk symptomer, på en forstoppelse et sted i din kloak....
Så får man en slags dobbelt vandlås, og så vil vandet bare ikke trække igennem...

Har ikke lige fået tjekket endnu, gør jeg nok her senere - Men det virker bare mærkelig da, som på billedet ned i faldstammen er masser af hul, samler jeg så det hele igen kan den stadigvæk kun tage 1 krus vand, så det kan jo kun være ummidelbart lige under vasken, er bare så sikker på jeg fik tjekket det hele men kan da være der er gået noget galt i min frustation

 

 

Annonce

Du skal have vandlåsen skilt ad, det er den der buer nedad. Og det kan også sidde i det øverste stykke, så det skal også af. Men jeg går ud fra at du har haft det adskilt i atomer. Husk at holde styr på gummipakninger. Men lav den lille test, så du får sikkerhed for fejlens placering.

Det er da ikke sådan at du har rengjort cement eller gips spand for nylig, Det kan størkne under vand.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Som je_ns skriver: Hvis der er stoppet længere ude, og du nu sætter din vandlås på, så vil der opstå en situation, hvor du har to "vandlåse". Når du så fylder vand i vasken, skal det skubbe det luft der står mellem de to vandlåse ud for der er plads til vandet, men det kan det ikke, fordi der er stoppet længere ude. Hvis du tager vandlåsen af, og fylder vand direkte i afløbsrøret, kan luften komme ud af røret samme vej som vandet kommer ind, og derfor kan du fylde en masse vand i før røret er fuldt.
der, hvor dit afløbsrør (støbejern) munder ud i hovedkloaken, sidder der garanteret en stor klump hård fedt eller sæbe. Pil alt af ned til støbejernsafløb og sæt en slange på med spulehoved, evt efter har have hældt en halv liter afløbsrens i røret. Både cementrør og støbejernsrør forvitrer gennem årene og bliver meget ru, hvor det løber til hovedrøret

 

Hvis dit køkkenafløb går på samme afløb som dit toilet, så kandet være en ophobning af papir fra dit "lav forbrugs" toilet der er "proppen", og den kan du umiddelbart kun få ud vha. en spuleslange.

Forsøg evt. med en afmonteret vandlås fra vasken, og hæld en omgang kaustisk soda opløst i vand ned i afløbet til at æde fedt/olie, og hvis ikke dét kan fjerne proppen, så er det igang med slamsugeren og en spuleslange på hovedledningen.

Bor du i lejlighed, så er det bare fat i viceværten/udlejer, hvis du ikke selv står for vedligehold af installationer.

 

Bor "desværre" i hus, ja det er nogle installationer fra 60erne :/
Kan man evt. skifte hovedafløbet et stykke af vejen eller er det lort hele vejen ? Mit afløb går nemlig bare direkte ned i kælderen og så ned i gulvet og udenfor i kloakken.
Må få kigget på det, mange tak for hjælpen so far !
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis