Køkken-afløb holder pludselig op med at virke ?! (Ikke stoppet?)

Hej LDS. Håber virkelig nogen kan hjælpe her inden jeg bliver drevet til sindsyge

Har for godt 1 år siden skiftet afløb under køkkenvask da der manglede afløb til opvasker. Jeg købte PRÆCIS det samme som der sad der i forvejen, bare med afløb til opvasker - Så er det ligesom på plads.
Indtil for et par uger siden har der ingen problemer været what-so-ever ! intet tegn på forstoppelse osv osv. Så her for et par uger siden var der pludselig intet "aftag" i afløbet........ der stod bare blankt vand 5-10 cm op i vasken, derudover når opvaskeren skyller ud (Der er jo tryk på?) Så stiger det op i vasken og bliver der et godt stykke tid.
 Hvis jeg hælder noget der ligner 1 krus vand i vasken så kommer det op til "risten" og fortsætter jeg stiger vandet bare, så det er ikke meget den kan tage før den "stopper"

 Så fik jeg endelig taget mig sammen til at få renset lortet, til min meget meget meget store frustration er der bare INTET galt! Alle rørene er fuldstændig rene og tomme (Har skilt ALT ad i stumper og stykker) og skyllet efter med vand for at tjekke om det bare var mig der var helt dum - Okay tænkte jeg, ro på det er da lidt længere nede der er stoppet så fik det af helt hen til det store afløb - Ja billederne siger alt ? Godt nok er det gammelt men der er hul nok igennem til at tage flere tusinde liter vand i minuttet, og ihvertfald ikke "stoppe" efter 0,5 liter................

 Øhhhhh, jeg ved intet lige p.t og står med en vask jeg dårligt kan bruge fordi det tager 1 time at tømme en halvt fyldt vask - Hvad Fan....... sker der ?!  Er på ingen måder VVSer men det der giver for mig ingen mening, overhovedet !

 Og som sagt, det der "setup" har virket PERFEKT indtil for et par uger siden, har intet ændret, intet rørt ! :/

Hej LDS. Håber virkelig nogen kan hjælpe her inden... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
har du prøvet med en svupper?

der er ikke noget billede ned gennem vaskens afløb. Der kan også sidder skidt lige nedenunder hullerne (risten) i vasken..
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Skrevet af christiannielsen på 02-02-2016 17:00
har du prøvet med en svupper?

der er ikke noget billede ned gennem vaskens afløb. Der kan også sidder skidt lige nedenunder hullerne (risten) i vasken..

Har en svupper og har prøvet den
 Nå fik lige taget hele afløbet af i 1 stykke og sat bruseren på (Den passede lige henover hullet), der er intet i klemme der, fik fyldt en spand på under 1 min.
 Lidt noget lort fordi så er det 100% længere ude i systemet.

 Hvad gør jeg her ? Det billede med støbejernsrøret - Dét rør går direkte lodret ned i kælderen og "forsvinder" ned i gulvet. Hælder jeg en blanding af en dunk afløbsrens og kaudisk soda i 0,5 liter vand i og lader det virke i..... 1 time ?
 Kan jeg spule igennem med højtryksrenser evt. ?
 
Skal sige køkkenafløb er for sig selv, ligesom toilet og afløb til vask er for sig selv, om de mødes før de rammer kloakken ved jeg dog ikke.

 

 

Du må ikke blande kemikalier. Start med en flaske afløbsrens og se, om det ikke kan løsne det. Følg vejledningen på flasken mht. dossering og tid.

Ellers så sådan en:
http://www.jemogfix.dk/Afloebsroer__6507/Drain-cleaner-afloebsspulehoved_9011136
på en haveslange, og så se om den kan arbejde sig i gennem. Men vær klar til at håndtere, at der kommer vand op af røret, hvis proppen ikke løsner sig.

En tur på teknisk forvaltning burde i øvrigt kunne hjælpe dig med tegninger af, hvordan din kloark ligger under jorden.

Skrevet af jenshøj på 02-02-2016 17:10

Du må ikke blande kemikalier. Start med en flaske afløbsrens og se, om det ikke kan løsne det. Følg vejledningen på flasken mht. dossering og tid.

Ellers så sådan en:
http://www.jemogfix.dk/Afloebsroer__6507/Drain-cleaner-afloebsspulehoved_9011136
på en haveslange, og så se om den kan arbejde sig i gennem. Men vær klar til at håndtere, at der kommer vand op af røret, hvis proppen ikke løsner sig.

En tur på teknisk forvaltning burde i øvrigt kunne hjælpe dig med tegninger af, hvordan din kloark ligger under jorden.

Mange tak ! Udførlig beskrivelse med links og det hele. Jeg prøver

 Ja kunne være jeg skulle have fat i dem, er nu meget rart at have !

 

 

Hvis du har en højtryksrenser eller kan låne en, vil jeg anbefale en aflæøbsrenser til den. Hvis det er en Alto er det denne du skal have fat på : http://shop.bygma.dk/shop/nilfisk-alto-roer--og-13851p.html?gclid=Cj0KEQiAxMG1BRDFmu3P3qjwmeMBEiQAEzSDLuVqmB4z7FKUfZ7jaBKujdBj8G5pRZgdg00tjQ3hRswaAqwb8P8HAQ

Har renset afløb i vor køkken er par gange med sådan en "fætter" og det virker. Der skal arbejdes lidt med den, men så slipper proppen til sidst. Samme princip kloakfirmaerne bruger, de har bare mere "tryk" på deres pg større dyser :-)
Annonce
Skrevet af henrikh29 på 02-02-2016 19:54
Hvis du har en højtryksrenser eller kan låne en, vil jeg anbefale en aflæøbsrenser til den. Hvis det er en Alto er det denne du skal have fat på : http://shop.bygma.dk/shop/nilfisk-alto-roer--og-13851p.html?gclid=Cj0KEQiAxMG1BRDFmu3P3qjwmeMBEiQAEzSDLuVqmB4z7FKUfZ7jaBKujdBj8G5pRZgdg00tjQ3hRswaAqwb8P8HAQ

Har renset afløb i vor køkken er par gange med sådan en "fætter" og det virker. Der skal arbejdes lidt med den, men så slipper proppen til sidst. Samme princip kloakfirmaerne bruger, de har bare mere "tryk" på deres pg større dyser :-)

Lækkert, har en Nilfisk, tror jeg det er, til rådighed. Måske jeg skulle prøve at finde noget til den, men p.t har jeg lige købt ind til det andet
 Ja de store rensere køre da noget der ligner +100 bar ?? Satme smæk på. Må se om det virker det jeg har købt ind til nu, tak for svaret ihvertfald !

 

Skulle jo snart mene med alt det jeg har haft skilt ad og renset og alt den gode hjælp jeg har fået herinde at problemet var løst ! Men fik i dag hældt 4 liter vand direkte i faldstammen med 500 g kaudisk soda i. Lod det virke i 4 timer ca. og smed så afløbsrenseren på en haveslange som jeg dumpede ned i afløbet.
Den fik Fulde hammer på vandhanen (Skal siges der er smæk på min vandtryk!!) og hev op og ned i haveslangen imens den skyllede på livet løs, trykkede den så helt i bund (ca. 3,5 meter nede) og lod den skylle i 3-4 min. hev så lidt op og ned igen og der kom intet vand op ad faldstammen - Kender ikke liter/min på min vandhane men den faldstamme ville være løbet over på under 1 min, hvis den var stoppet - så skyllede i 8-10 minutter i alt vil jeg tro.
Prøvede at slutte det hele til igen og det er næsten det samme, vil tro at den tager vandet en anelse hurtigere men der står stadigvæk blankt vand i vasken - Det er ligesom om det ikke er nogen sugeevne ?! Selvom faldstammen er helt tom (Og tilsyneladende ikke stoppet i ihvertfald 2-3 meter) så kan 1-2 liter vand få blankt vand i vasken...........

Øhhhh, hvordan kan jeg skylle flere hundrede liter vand igennem med haveslangen, sætte vasken til igen og så kan den ikke "suge" 1-2 liter vand..........
pga "luft-prop" mellem din vandlås under vasken og den prop som nok er længere ude i røret !
Luft er et godt "stempel" den kan ikke trykkes ret meget sammen, og vandlåsen gør jo at den ikke slipper luften ud af røret

på at samle det hele uden vandlåsen under vasken, så virker det sikkert...... dur bare ikke på den lange bane

Seti


**al hvad jeg skriver er egen erfaring eller hørt... der udstedes ingen garantier, men skrevet i bedste mening**

Skrevet af Seti på 03-02-2016 18:04
pga "luft-prop" mellem din vandlås under vasken og den prop som nok er længere ude i røret !
Luft er et godt "stempel" den kan ikke trykkes ret meget sammen, og vandlåsen gør jo at den ikke slipper luften ud af røret

på at samle det hele uden vandlåsen under vasken, så virker det sikkert...... dur bare ikke på den lange bane

 

Tænkte satme nok det var noget i den stil. Nå den tager ihvertfald vandet noget bedre nu, så må jeg få købt mig sådan en renser til højtryksrenseren jo  
Kunne være jeg skulle få skiftet lortet og så sat mig et stykke rør i med rense-lem ! Tak for hjælpen til alle ihvertfald !

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis