Gipsloft med synlige hanebånd, som er skæve

Hej

Jeg er i gang med at hæve mit loft så hanebånd bliver synlige men ikke fritlagt fuldstændigt, dvs. at gipspladerne kommer imellem hanebåndene. Problemet er bare at hanebåndene er skæve / hælder imod ydervæggen ca. 4cm over 2m, så er kommet i tvivl om hvad der vil give det bedste resultat.

1. Sætte gipspladerne så de følger øverste kant af hanebåndene, dvs. at loftet bliver skævt.

2. Lave loftet i vatter, dvs. at det er tydeligt, at hanebånd er skæve.

3. En mellem ting af de 2 ?

Jeg vil jo helst undgå, at det føles som et hula hop hus, når man er i rummet, så hvad vil give det bedste resultat (umiddelbart vil jeg tro at at lige loft vil være bedst)

Dennis

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
fulgte dit tidligere loft hanebåndene ? hvis ja, kunne du se at det var skævt ?
jeg ville følge hanebåndene!

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

I 1983 lavede jeg overetage, og der blev der skruet et bræt på kanten af hanebånd, på oversiden. Den blev malet sort som hanebåndene. Under den blev der lavet alm. profilbrædder, som blev savet så man kan se 30-40 mm af det sorte bræt oppe bagved. Hanebånd er ikke i vater, vindskæve, kiler  og med forskellig afstand. Der følger loftet hanebånd på alle parametre, alt andet ville se tosset ud. Jeg satte simpelthen brædder op der var for lange. Så blev håndrundsav stillet i dybde og kørt en tur med hanebånd som land.

 Så du bliver nødt til at følge hanebånd når det er dem der kan ses tydeligst. Når man arbejder i gamle huse behøver det ikke at være lige, det skal bare se ud som om. Når det kommer til stykket er det kun dig (so har haft vaterpas på) der kan se det. Dem der ikke ved det, har ikke store chancer når du ikke fremhæver skævheden.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Så i vil sige, at det ikke vil være så tydeligt, hvis loftet er skævt og følger hanebåndene.
Jeg kan sagtens se, at det vil være meget tydeligt, hvis loft ikke følger hanebåndene, men er jo så bare lidt nervøs for, om man bliver lidt rundforvirret, hvis loftet er lidt skævt fordi det følger hanebåndene.
Det kræver så ikke kun et vaterpas, min gamle far kunne se at de ikke var i vatter skal så ikke kunne sige om han har et rigtigt godt internt vaterpas
Hvis du laver loftet lige, gør du det mere synligt. Men naturligvis kan man se det, især hvis der er et vindue eller lign at flugte efter.
Man kan dække hanebånd ind med en kasse udenom. Den kan så gøres vandret. Men det bliver jo noget kunstigt.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du kan jo lave 4cm fald på gulvet - så passer det sammen

Men jeg tror også jeg ville følge hanebånene. Ellers har du to linjer ved siden af hinanden, som ikke er parallelle og derfor er et nemt at se det er skævt.
Anskaf dig et waterpas med fast libelle til de som kritiserer det skæve loft, så de kan få ro i sjælen!

Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også