Punktfundament - afstand, valg af træ mv.?

Hej LDS!

Jeg regner med at kaste mig ud i at bygge en forholdsvis stor træterrasse til forået, og er begyndt de indledende øvelser mht. at kigge på materialevalg og tilhørende priser. Mine hænder er skruet godt på, men træets beskaffenhed, styrke, type mv. ved jeg intet om. Så kunne godt bruge lidt erfaring og tips fra nogle af jer, til at vurdere om det bliver noget gyngende skrammel eller er overkill.

Jeg har designet følgende:

Ydremål er ca. 15 x 4,5 meter
NTR AB 45x145mm regler á 4,5 meter
Jordskruer til punktfundering, med en afstand på ca. 2 meter i begge retninger.
Påtænker sibirisk lærk i 21mm som top.

- Peter


 


Peter
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg skal ikke komme med beregninger, blot pege på en detalje. De punkter du har midt under terrassen, støtter kun under hver 4. tværgående. Der bør lægges en langsgående ind så alle tværgående får noget støtte.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Michael,

Terrassen står stadig, dog sket lidt ændringer mht. materialer men dem vil jeg da gerne dele ;-)

Først og fremmest, så blev det i stedet for den høje punktfundering som tegningen giver anledning af, erstattet med punkter på klodser på 20x20 fliser i stampet bygge/flisesand ca. med 1 meters afstand i begge retninger.

45x145mm regler á 4,5 for hver 55 cm og dobbelt op hvor brædder mødes.
Endte med lidt over ½ km Sucupira hårdtræs brædder til den 80+ kvm store terrasse.
Den er ikke skruet fast i soklen, og vil blive overrasket hvis den rendte nogen steder.

Er meget godt tilfreds med resultatet:


Peter
Hej Peter,

Tak for opdateringen - og billederne. Det ser rigtig godt ud - tillykke med det flotte resultat.

Mvh,
Michael
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis