Hjælp til Roser

Hej havefolk

Jeg har overtaget hus, hvor roserne så ud som på vedhæftede billede sidste sommer:

Der er ikke mange blomster og de står bare lidt og flagre synes jeg. Hvad skal jeg gøre ved dem ?

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Grav dem op og frisk beddet med noget muld beregnet til roser (eller noget du selv blander, hvis du eks. har kompost til rådighed. Opskrifter på selvblandet rosenjord er der mange af på nettet).

Plant roserne igen, og midt i marts klipper du dem ned til omkring 15-25 cm højde. I hele vækstsæsonen holder du dem med vandt, og når roserne er kommet godt i vækst, har sat knopper og er afblomstret (første gang, hvis de er flergangsblomstrende) sikrer du at de får rosengødning (ca. 2dl 23-3-7 NPK gødning til beddet på billedet).

PS Opgravning og jordfriskningen kan hensigtsmæssigt ske samtidig i marts, når kraftig nattefrost eller dagsfrost ikke længere er så sandsynligt.

Helt perfekt, mange tak Lars ON.

Kan man eventuelt plante nogle flere roser, så beddet bliver lidt mere fyldigt eller må de helst ikke stå for tæt?
Tre roser pr meter går almindeligvis. Fire kræver du er over dem med vand og gødning, hvis de skal trives og få godt med blomster.
Billedet antyder jo, at sommerfuglebusken i midten tager en del næring, så roserne tættest på ikke bliver så store.
Hvis du virkelig vil have et ensartet rosenbed bør du måske overveje sommerfuglebuskens fremtid samt at anskaffe roser af samme sort eller som minimum af samme type.
Man må ikke plante roser samme sted som før - kun hvis jorden udskiftes.
De roser på billedet gror da godt, så klipning og ordentlig gødskning er vejen frem.
Remonterende roser gødes første gang ca. 1. marts og sidste gang 1. august d.v.s. hver måned.
Sommerblomstrende giver du 1. marts og igen til maj.
Roser i den størrelse du har skal ha' en snaps = et snapseglasfuld. Og det strøes i en dia. på ca. ½m.
Mine (ca 100) roser gror i rent sand og der er absolut ingen næring i det, men de trives fint v.h.af gødning og vand. Og jeg bruger bare det jeg har, som regel det der kaldes helårsgødning.
Roserne bliver automatisk tættere, når du klipper den ned hvert år.

Sniffer  
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis