Korrespondence kontakter?

Hej

Jeg er ved at skifte en kontakt om til en korrespondence (K), og lave et nyt stik til K et andet sted, således at jeg kan tænde lyset i stuen 2 steder.

Det ene sted ser ud som på billede 1 med de grønne labels.

Der andet sted ser således ud, som på billede 2 - med de gule labels.

Billede 1 skal skiftes om til K , da det nu kun er 1-polet.

Billede 1 har jeg målt strøm (strømsøger) på de mange ledninger - er de forkert sat til (en elektriker satte dem til) - eller er der ikke for mange ledninger med strøm??

 

--- Hvad er det, der mangler? Og hvordan skal de forbindes?

På forhånd tak


Med venlig hilsen og på forhånd tak 

MVNielsen

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Billede 1 er korrekt, når der er 1 afbryder. Billede 2 er forbundet forkert. Hvis du tænder på afbryderen, kortslutter du nul og fase. Hvis den blå da ellers er nul, som du skriver.

For at lave korrespondance, skal der være 2 ledninger mellem de to afbrydere. Det ser ikke ud til, at du har nok ledninger ved 2, til at kunne lave korrespondance.

Det ser ud som om der kommer fase og nul ind i stikk. med en anden kabel på billede 2 . HVIS DET ER TILFÆLDET  skal du ikke kalde den blå og brune i øverste kabel Nul og >strøm< Og så kan det laves med de ledninger du har, men der skal være 2 korrespondance afbrydere. Altså afbrydere med 3 klemmer.
Så skal den grå bill. 1 i P klemmen og den øverste blå bill. 2 i P klemmen, og de 2 skal samles i lampested uden at have forbindelse til andet.
den sorte bill. 1 i en anden klemme og den brune bill. 2 i en anden klemme der, og de 2 samles i lampested og skal bruges til lampen.
Fase nede fra stikk. skal i den sidste klemme i begge afbrydere.
Men det betinger at fasen i begge stikk. kommer fra samme sikringsgruppe. Det skal kontrolleres ved at du slukker for gruppen og ser om strømmen er væk.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej, og mange tak for jeres svar

Erik - bare lige så jeg får det skåret lidt ud i pap, er det så sådan, du mener (billede 3).

Nu er jeg ikke lige klar over (fik ikke målt) den grå, om der er strøm i?

På forhånd tak

 


Med venlig hilsen og på forhånd tak 

MVNielsen

Går ud fra, at de to prikker nederst til venstre er din stikkontakt? I så fald er det forkert, da nul ikke skal forbindes til korrespondanceafbryderen. Det vil give en kortslutning. Grå og sort ser på din tegning ud til både at komme udefra og gå til lampeudtaget. Det er også forkert i forhold til billede 1.

Hvis du sørger på google efter "b korrespondance" kan du finde tegninger af, hvordan det forbindes.

Men det kræver, at du først får styr på, hvad nul og fase er, hvilke ledninger der pt. er trukket hvor hen, og om Erik har ret i, at der kommer to kabler ind i B, og at strømmen kommer fra samme gruppe.

Og pas på med ikke at konkludere noget forkert med din "strømsøger". Jeg er ganske overbevist om, at der på billede 2 ikke er forbundet en nul til din afbryder, som du skriver.

Hvis vi skal kunne hjælpe dig, skal du starte med at lave en tegning, som viser hvordan alle ledninger er trukket mellem afbrydere og lampeudtag, hvor strømmen kommer fra, og hvilke ledninger, der er forbundet hvor. Eller bliver det ren gættekonkurernce fra vores side.
Hej Jens
Og tak for svar.
Kan jeg få dit til at tegne en tegning over, hvordan det så skal se ud, for tegnede det op efter hvordan det var blevet beskrevet?
Jeg målte strømmen med en polsøger - og der var lys i alle, pånær den blå.

Med venlig hilsen og på forhånd tak 

MVNielsen

Vil gerne lave en tegning. Men mangler informationer fra dig: en tegning, som viser hvordan alle ledninger/kabler er trukket mellem afbrydere og lampeudtag, hvor strømmen kommer fra, og hvilke ledninger, der er forbundet hvor.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis