Kold kældervæg

Hej

Jeg har en dejlig kælder, men har problemer i et af rummene (hus fra 1934). Problemet er at i nogle af hjørnerne kommer der skimmel. Jeg holder det nede med rodalon, men det er jo på ingen måder optimalt. En fugtmåler midt i rummet, siger 50-70. I hjørnet er den helt oppe på 80-90 stykker.

Der er gulvvarme i hele kælderen. Der er boret friskluft ventiler i alle rum.

Kælderen ligger ca. 1.2 meter under niveau, og muren er massiv. Så ingen isolering. Har lagt omfangsdræn omkring huset og isolerede med 100 mm drænplader og platon plade inderst. Spørgsmålet er så hvad jeg gør for at holde svampen nede. 

Jeg har egentlig været hooked på at lave en horisontal spærre, ved at bore en lang række huller nede ved gulvet og fylde et kamikalie (noget med silikone i), i håb om at det vil stoppe den opstigende fugt jeg tror der forekommer. (huset har ikke noget fundament og grundvandet står meget højt i Tønder!)

Alternativt kan jeg lave en ny indermur i ytong blokke eller multipor, men det er noget dyere.

Har i andre forslag? Eller kommentarer? 

På forhånd tak. 

Michael

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan evt. tape et stykke dampspærre eller anden folie på væggen. Hvis der i løbet af et par dage kommer kondens på, så ved du hvor fugten kommer fra. Det samme kan du gøre på gulvet.

Jeg tror ikke det hjælper på fugten at lave en mur mere. Det er jo diffusionsåbent, så fugten vil stadigvæk være der.
Skimmel kommer jo kun når der er noget organisk, hvad gror dette skimmel på. Cempexo/Maxit er ideelt til at male med hvor man har fugt problemer, men det kræver at alt er renset ned til evt. puds eller andet umalet underlag.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej. Tak for svar i to.

1.
Jeg har lige målt overflade temperaturen, og det er meget tydeligt at der hvor der er mest misfarve i malingen og mest aktivitet af svamp, er muren også koldest. PT. er det koldeste sted ca. 13 grader. Rumtemeraturen er ca. 21-23 grader.
Jeg har læst at det lige præcis er ved en 13-14 grader at skimmel trives bedst (hvis selve rummet er opvarmet). Så jeg tror altså at den isolerende effekt af alm. multiplader, vil gøre at muren ikke er så kold, og dermed vil problemet forsvinde.. Eller tager jeg helt fejl?

2.
Det "gror" bare på væggen, som er pudset/filtset og efterfølgende malet med svanemærket Beckers Scotte maling, som burde være diffusions åben og en smule skimmel hæmmende. I hvert fald hvad jeg fik at vide i sin tid. (ca. 3-4 år siden jeg rensede helt i bund og pudsede op igen..
Opstigende grundfugt gætter jeg på. Du kan ikke løse problemet med en indervæg, det vil til gengæld gøre problemet meget mere alvorligt
Vandet skal væk!

Har du overvejet Drymat?

Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også