Asbest i gipsplader?

Er der nogen der har kendskab til asbest i byggematerialer. Jeg har nogle gipsplader som forhåbentlig ikke indeholder asbest?

Det drejer sig om glasfiberarmeret Danogips formentlig fra 1980. På pladerne står der endvidere:
23
6
3

80

H
7
Beklædningsklasse 1

Håber nogen har kendskab til pladerne så jeg fortsat kan sove trygt på soveværelset.

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der har aldrig været offentlig kenskab til asbest i gips og tvivler på om der reelt har været.

Tømrer & snedkermester som har til huse i Nordsjælland hvor vi beskæftiger os med byggeri, sikkerhed og renovering for private samt erhverv.
Flex byg ApS
Så vidt vi ved er der ikke asbest i nogen gips plader. Og skulle du have andre materialer i dit hus som indeholder asbest, er det ikke farlig så længe de er dækket inde af maling, tapet eller lignende. Det er først når de går i stykker f.eks. at der kan komme farlig støv ud.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svarene. Jeg vil blot fortsætte med at sove trygt op ad gipspladerne.
I 1980 blev det helt forbudt at bruge asbest bortset fra asbestcementprodukter som fx tagbeklædning, friktionsbelægninger, pakningsmaterialer, lejeforinger og kommutatorer.

Asbest er ikke noget problem, når det er pakket ind. Du skal bare ikke rode med det (bore, knøkke). Jeg har selv asbestisolerede varmerør under loftet. De er pænt pakket ind og mærket op. Jeg har intet problem - jeg får et problem, når der skal rodes med det.

Det billede som je_ns viser er i min forståelser ikke en gipsplade (EN520), men en loftsbeklædning.

Ellers er SBI 229 en god oversigt over det mest gængse asbestholdige i dansk byggeri.

Nu laver der jo også loftsbeklædning i gips, men huller, som dem med asbest jeg lagde et billede ind af.

Mjølner nu lagde jeg jo netop et link ind til SBI 229


Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også