LED-lysdæmper

I forbindelse med nybyg vil vi naturligvis gerne have LED belysning i hele huset, og lysdæmper en række steder. Hvis jeg har forstået det rigtig kan man vælge imellem disse tre LED-lysdæmper:

Servodan LED Lysdæmper
LK Touch LED Lysdæmper
LK Skyde LED Lysdæmper

Servodan LED Lysdæmper virker kun med op til max 5 tilsluttede lyskilder. Betyder det, at hvis jeg fx har et rum med 6 spots, så vil den kun kunne tænde 5 af dem?

LK Touch og LK Skyde kan ikke korrespondance forbindes. Betyder det, at hvis jeg gerne vil have to kontakter i et rum til at tænde og slukke lyset, så kan det ikke lade sig gøre? Eller betyder det, at hvis jeg vil have to kontakter i et rum til at tænde og slukke lyset, så er der kun en af dem, som kan være en lysdæmper?

Hvordan har I andre løst problemet med LED og lysdæmpning?

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvilke LED bruger du?
Eks.vis http://www.wattoo.dk/servodan-lysdaemper-potentiometer-med-afbryder-1-10v-pmu-10-74-595-5462522079-3467601434 , kan justere et ubegrænset antal, men det kræver så at driveren understøtter det.

Der findes flere og flere LED's på markedet som kommer med separate drivere og her vil PMU'en ikke vrke.

Pyt med korrespondancen, du kan evt. bruge et kiprelæ: http://www.el-grossisten.dk/pi/LYSD%C3%86MPER-8-230VUC-400W_1865976_66938.aspx

Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
Nu er det ikke et kiprelæ der er link til, men den kan se sådan ud. Et kiprelæ slukker og tænder skiftevis når den får et kort signal. Så du kan styre den ved en eller flere afbrydere med fjeder i, så de slukker igen når du slipper knappen. Men det er autorisations krævende arbejde.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af mads8700 på 30-01-2016 21:45
Mine LED er ikke købt endnu, så ved ikke hvilke det bliver.

Hvordan fungere sådan et kiprelæ?

 

Hvis de ikke er købt endnu, så køb dem med dæmpbare separate drivere, istedet for de gammeldags som skal tilsluttes en fælles driver/ trafo. Så kan du bruge en helt almindelig lysdæmper

 


Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
Kan I forklare hvad dvs. at LED har separate drivere, og hvordan jeg er sikker på jeg får købt de rigtige?
Skrevet af mads8700 på 31-01-2016 11:59
Kan I forklare hvad dvs. at LED har separate drivere, og hvordan jeg er sikker på jeg får købt de rigtige?

Kan ikke lige gennemskue hvad Janus mener......

Til 12V LED skal bruges en seperat driver 230V/12V  - Led dæmpbar driver, der virker fra 0W. Særligt gammeldags er det ikke - men 12V LED er på vej ud til fordel for 230V.

230 V LED har indbygget driver

 

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis