Metal tykkelse.

Jeg har indvisteret i en 19 fod, stål motorbåd (skrog),-
og har endelig fået den hjem og ligge så den er til at arbejde på,
den har aldrig været i nærheden af salt vand,- men har til gengæld
haft utroligt mange ejer mænd, og jeg vil tro at den har været ca. 10 år
under opbygning. Nu har jeg fået den rengjort for mos og nedfaldne blade
og kan se at bunden har tage stor skade, der er flere huller, og skroget i
bunden virker flere steder meget tynd. Nu er mit spørgsmål hvor tyk
"plejer" bunden af skroget på en stål båd at være, er der nogen tommelfinger regel som man kan arbejde frem efter,- og kan man svejse
"lag på lag" eller giver det mulighed for konsidens vand mellem pladerne?

Mvh. Henrik1

henrik1

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lag på lag vil være en dødsynd.. Du vil på ingen måde have kontrol med hvad der sker mellem pladerne.. Og så får du garanteret tærring.

Pladetykkelser kender jeg ikke, men der er forskel på hvad båden bygges til.. Jeg har set mindre stål arbejdsbåde der er bygget utroligt kraftigt.. Men det hænger jo meget sammen med hvilket brug båden er beregnet.

Så er din båd designet som en planende båd er der ikke store tykkelser, men er det en grov arbejdsbåd så er det noget kraftigere materiale...

Men med mindre du selv laver alt tror jeg desværre ikke det vil kunne betale sig at lave en båd i stål i den størrelse og af ukendt oprindelse.. Altså du vil nok ikke kunne sælge den og holde dine materiale omkostninger hjemme... Men er man klar over dette fra starten er der jo ikke noget i vejen med projektet..

8)

MVH Njord
Hej Henrik.

Jeg forstår at du har fået fat i projektet til en overkommelig pris og det håndhjul du ikke ved hvad er til er formodentlig en omstyring, altså et håndhjul hvor du ændrer på stigningen af skruen og derne også frem og bak.. Du har måske set når man "kører" med en god gammel glødehoved maskine og styrer skruen med et håndhjul og meget hurtige roterende bevægelser under havne manøvrene.. Ja så er det netop omstyringen.

Ja du skal sikre dig at der er tale om en stålplade beregnet til brug for skibsbygning..

Stålbådsbyggerne glas/sandblæser hele skroget inden de maler og her skal du følge en anbefaling fra en annerkendt malings leverandør og så ofre lidt på male processen. Det er jo den der holder rusten væk siden hen 8)

Jeg kender ikke mange der bygger lystbåde i stål men fx www.motiva.dk i Ferup ved Kolding arbejder i lidt større lystbåde.

Held og lykke med projektet og lad os få lov at følge med her på siden 8)

MVH Njord
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også