kompas

har fået et gammelt slingerkompas, med tal indrisset i glasset 8548PK, 23-6.50, men kompas rosetten er vendt nedaf i kompasset kan man vende den, eller findes de med rosetten nedad, tallet er også støbt i rammen 8548, og i yderrammen er tallet 3085


john
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af kors på 29-01-2016 10:45

har fået et gammelt slingerkompas, med tal indrisset i glasset 8548PK, 23-6.50, men kompas rosetten er vendt nedaf i kompasset kan man vende den, eller findes de med rosetten nedad, tallet er også støbt i rammen 8548, og i yderrammen er tallet 3085

Tallene siger ikke mig ikke rigtig noget, undtagen det ene der tydeligt er en dato. Måske en reperationsdato ?

Hvis kompasrosetten vender omvendt, er der meget der tyder på kompasset på et tidspunkt har været har været adskilt af en pilfinger. 

Er der sprit i kompasset nu ???

Et eller to billeder af "vidunderet" vil også gøre underværker til opklaringen af mysteriet. 

 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
der er væske i kompasset, uden luftlommer, får taget nogle foto, og lægger den op

john
Skrevet af JOY på 29-01-2016 20:18
Kompaset er måske fra et erhvervsfartøj hvor man monterede det i styrhustaget, så langt fra jerndele som
mugligt.

 

Det var også lidt ala min tanke... et sladrekompas var almindeligt i gamle dage i kaptajnens kahyt, over hans køje. 

Så kunne han holde øje med at kursen blev holdt, selvom han ikke var på broen. 

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Alle de skibe jeg har sejlet med i de sidste henved 30 år har hovedkompasset monteret på pejlebroen, også kaldet "monkey island". Det er dækket over kommandobroen. Ved hjælp af et periskoplignende arrangement kan man aflæse kompaskursen fra styrepladsen/rattet. Det magnetkompas der bruges i denne indretning har glas i både top og bund, så det kan aflæses såvel oppefra (ved at åbne nathuset) og nedefra gennem periskopet.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

der er glas både i top og bund

john
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis