Ideer til 4+1 m2 tag - nemt hurtigt og billigt?

Jeg planlægger en tilbygning på et faldefærdigt kolonihavehus. Kravene er til tilbygningen er derfor beskedne, og jeg planlægger ud fra, at det skal være "nemt", "hurtigt" og "billigt" 

(Jeg har tidligere fået rigtig gode råd til fundamentet her på forummet.)

Selve taget bliver 4m2 og så bliver der desuden en selvstændig "bid" af taget på 1m2. Det bliver et "fladt" tag med en hældning på nok grader til at vandet kan rende af, men altså ingen tagryg i midten.

Taget bygges formentlig af OSB eller krydsfinér, men det skal jo dækkes med et eller andet ... 

I min uviden- og fantasiløshed kan jeg kun tænke på tagpap, men det med at brænde er ikke "nemt" i min bog Så har jeg set, at man kan få selvklæbende tagpap. Det lyder "nemt" og "hurtigt", men det er jo ikke "billigt"  (Prisen ville jeg dog gerne give køb på her, hvis det var.)

Mit spørgsmål er, om jeg overser en nem, hurtig og billig måde at "beklæde" sådan et OSB/krydsfiner-tag på? Er der andre muligheder end tagpap?

Og sekundært; er der nogen, der har erfaring med det selvklæbende tagpap, og kan gøre mig lidt klogere på om det er så "amatør-venligt" som jeg går og forestiller mig?

På forhånd tak 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er jo forskellige typer tagpap der ikke skal brændes på.
Jeg har selv anvendt en af disse på mit brændeskur.
Argumentet for ikke at brænde var i mit tilfælde at jeg ikke ville risikere en brand...
Mit tag går ind under udhænger på garagen og helt op under det.
Så valgte en et lags udgave der sømmes og kæbes på.

Det er OK til tag å skure, og sikkert også på din bygning. eller kan du jo lave det i en tagshingles der sømmes i flere lag og vist også har noget selvklæbende...
Lidt afhængig af hvad du kan li at arbejde med..

Men kig på fx phønix´s hjemmeside.

MVH Njord

MVH Njord
Argumentet for ikke at brænde var i mit tilfælde at jeg ikke ville risikere en brand...
Mit tag går ind under udhænger på garagen og helt op under det.

Nu, jeg tænker over det, så kommer jeg faktisk også til at lægge taget i betænkelig nærhed af både udhæng og diverse kringelkroge og sprækker på den eksisterende bygning  

Men så er det jo godt, at der tilsyneladende findes alternativer: "Tagshingles" er helt nyt for mig, men så er det jo godt vi har Google  og jeg synes det ligner en rigtig fornuftig løsning til sådan et lille tag! 

 

Har nu opdaget "ståltrapez"/"pandeplade". Det ligner knageme også en nem, hurtig og billig måde at lave tag på! Er der nogen oplagte forbehold for den slags tag?
en genbo og jeg lavede i efteråret et forsøg med glasfiber, inspireret fra england.
Prisen kan godt følge med tagpap.
Det er let og hurtigt at lave, og det holder længe.
Så syntes da det var værd at kigge lidt til.

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Du kan allerbilligst og mest holdbart lægge stålplader på. De fås i forskellige længder og fordelen er at du monterer underdug under tagpladerne, så det ikke drypper og du kan spare både de ene og andre plader på spærene.
Altså Spær, lægter, klemlister med dug under og øverst stålplader. Færdigt arbejde
Rend nu ikke ned i trælasten, de er røvere. Der findes et hav til salg overskud i nærheden af dig.
Der, hvor du lægger an på den gamle bygning, skal der ligge en vinkelliste så der ikke løber vand ind mellem de to bygninger. Husk specialskruer med pakning og skru i bunden af pladen.
Go' arbejdslyst

 

Annonce

I er simpelt hen så gode, folkens!  Tak for alle de gode råd. 

Skrevet af uldal på 29-01-2016 09:37

Rend nu ikke ned i trælasten, de er røvere. Der findes et hav til salg overskud i nærheden af 

Faktisk havde jeg håbet, at det hele kunne bygges af overskuds-/genbrugsmaterialer til en billig penge. Og altså, jeg skal bruge nogle stolper, reglar og byggeplader (og så et tag ), det burde vel ikke være så svært, men det har vist sig noget sværere at finde noget, end jeg havde forestillet mig.

Jeg overvåger Den Blå Avis og Gul og Gratis, og har googlet "byggematerialer genbrug", men dem jeg kan finde (P. Olesen i Hovedgård,  KC Nedbrydning i Vejen,  Skave Nedbrydning i Holstebro ligger langt væk fra, hvor jeg bor i Aarhus (uden egen bil).

Overvejer faktisk at starte en tråd på det, men hvis du har en idé, eller en tanke, eller to, omkring hvordan man kan skaffe billige/brugte byggematerialer (gerne i Aarhus-området), så er jeg lutter øren.

(PS. Skave Nedbrydning har en virkelig morsom hjemmeside! "Steen Madsen alias Fluesmækkeren" er bare begyndelsen! )

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis