Bore hul i våbenskab

Hej

Trods den skumle overskrift, så er det ganske uskyldigt. 

Vil gerne bore hul i et gammelt våbenskab til gennemføring af to kabler (LAN/230V), så 10mmØ burde række.

Skabet er Skafor blå.

Men hvordan gøres dette bedst? Kan et alm bor /maskine klare dette?

Kommentarer om lovligheden er irrelevante da der ikke er våben i skabet, 

 

Venligst, Silas

 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ved ikke hvad våbenskabe er lavet af, men det er næppe støbejern, tænker mere i retningen af rustfri eller hærdet stål, ala det man bruger til savklinger...
Jeg ville starte med feks et 4 mm bor og gøre forsøget... kommer du igennem, er det nemmere at bore et hul større. Husk at køre rimeligt langsomt og ikke trykke. Det handler om at boret ikke må blive varmt, så køling og smøremiddel.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Du kan sagtens bore med en alm boremaskine. Bare du borer for med eks 4mm bor, og smører med noget skæreolie. Jeg vil så modsætte mig og sige at du skal ligge godt pres på, så den tager en ordenlig spån, istedet for at skøjte løs. Så brænder bor og står varm, og hærder op. Jeg er smed, så vil mene jeg ved hvad jeg snakker om:-)

Ja er skabet af kvalitetsstål med højt kulstofindhold, skal man ikke "fedtbore" så opnår man kun at stålet hærder, og så mar man først problemer.
Så ned med o/m og et godt pres på boret, så det tager gode spåner.
Så skal det også lige med, at der er kæmpe forskel på kvaliteten af bor, har man et bor er dårlig kvalitet, er det næsten dømt til at mislykkes.
Bor beregnet til rustfast stål, vil være et godt valg..


Vi prøver igen, i morgen --
Kvaliteten af bor er ganske rigtig meget forskellige.. Men endnu vigtigere er at det er slebet ordentligt skarpt. Du anvender en form for køle/skæremiddel.
Jeg ville nu ikke selv starte med bor under 6 mm da kerne i de mindre er meget tynd og ikke holder til meget tryk.....

Den blå klasse er ikke vildt sikker.. altså ikke noget hærdet stål.

MVH Njord

MVH Njord
Hej Alle
Tak for denne input - jeg har lidt at gå i gang med.

Vh, Silas
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis