Byg rorpind på motorsejler med rat.

Jeg har søgt og ledt...

Jeg vil gerne montere rorpinds styring på vores Luna 26 (motorsejler)
Jeg har set nogle tilsvarende lunaer der har det.
jeg kan se at ror akslen er sådan man i princippet kan forlænge det og bore et hul i dækket lige over rorakslen.

Problemet er at jeg ikke kan finde nogle gennemgøringer til ser hvor akslen kommer op+ den metal holder/kasse hvor man sætter rorpinden i kan jeg heller ikke finde... (Måske søger jeg på noget forkert?)

Grunden til jeg gerne vil have ror pind er at det giver mere frihed for sejl og når man sidder nede agter og hygger, og autopilot er meget billigere at montere på en rorpind.
Som sagt så findes det på andre Luna'er og nogle
LM både har også begge muligheder. Nuværende ratstyrring er via teleflex.

Er der nogle der kan hjælpe med råd/link/ erfaringer osv?

Mvh Ryan

Mvh Ryan Kærgaard
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er nok ikke lige til at finde et færdigt sæt..
Men du kan få en smed til at lave et konsol i rustfrit (med en nylonbøsning), til at skrue på dækket, hvor så den forlængede akslen fra roret kan komme op igennem.

Skal teleflexen så afmonteres, det bliver måske lidt tungt at "slæbe det med"

konsol ca sådan her, men evt. med et længere rør, og så en nylonbøsning, kan jo nok laves så den skrues fast nedenfra, så skruerne ikke er synlige.

 


Vi prøver igen, i morgen --
Skrevet af je_ns på 27-01-2016 18:40

Skal teleflexen så afmonteres, det bliver måske lidt tungt at "slæbe det med"

På min båd (En 27 fods motorsejler) er det muligt at montere en rorpind agter. Jeg har også teleflexstyring, faktisk til 2 "styre-stande". Jeg har ingen problemer med at "slæbe det med" 

 

 

 

 

 

Hej Ryan

Jeg har en Luna 26 med rorstamme ført til dæk. Det er ikke nemt at tegne det, men da jeg kan se at du ikke bor så langt fra mig (jeg bor i Rudkøbing), er du velkommen til at komme over og se hvordan det er lavet.

Mvh Finn

Hej Finn

Jeg vil utrolig gerne forbi og se hvordan det er lavet.
Hvis jeg kan få dit telefon nummer kan jeg ringe når vi en weekend kommer tæt på Rudkøbing.

Du må gene maile mig nummeret på : [email protected]

Hvis du er på Facebook har jeg lavet en gruppe for Luna ejere, den hedder : Luna 26 Owner and interest. Planen er at Luna 26 ejere kan bruge Gruppen til at udveksle ideer og inspiration. (Når der kommer nok i gruppen.)

Mvh Ryan .



Skrevet af <a href='https://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/12879' class='af-profile-link'>Finn Gevind</a> på 30-01-2016 10:05
Hej Ryan

Jeg har en Luna 26 med rorstamme ført til dæk. Det er ikke nemt at tegne det, men da jeg kan se at du ikke bor så langt fra mig (jeg bor i Rudkøbing), er du velkommen til at komme over og se hvordan det er lavet.

Mvh Finn


Mvh Ryan Kærgaard
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis