Overfræser

Hej

Jeg ønsker mig en Overfræser

Hvad skal man gå efter? Både maskinen og nogle gode allround værktøjer

Har kigget på denne :

http://www.harald-nyborg.dk/p8092/bosch-overfraeser-pof1200ae

 

Hvad siger i til den?

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den ser ok ud. Der findes ikke al-round værktøj idet det kommer an på den enkelte opgave hvad der skal bruges. Hvis finanserne står til det, ville jeg vælge det sæt i skab til ca. 500.00 kr. Jeg har et sæt i kuffert med ca. 20 dele men kunne nogen gange ønske flere muligheder.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej.

Jeg har en mangen til.
Den er Ok og har været brugt til lidt af hvert.
Det du sikkert får behov for er at lave nogle skabeloner du kan køre indenfor, så du har helt styr på hvad du fræser.
Men det findes der også en masse om på bla youtube. Søg på "routing"
Noget der er mindst lige så vigtigt som selve maskinen er hvilke jern du har. De sal være skarpe og meget afhængig af hvad du laver så er behovet jo forskelligt....

Sørg for at holde godt fat på maskine, indstille omdrejningerne rigtigt (højt) Ikke alt for meget spåndybde og slut allerhelst af med en lille slet spån i fuld bredde og hel højde på det du laver, men hvor du kun fjerner lidt materie, det er oftest det der giver bedst resultat.

Jeg har fx lavet spor til fyldningsdøre (skabsdøre), spor i trappe vanger og en masse andet.
Og jeg er egentligt ikke en træ mand :-)

MVH Njord

MVH Njord

Jeg har også den maskine, og er rigtigt godt tilfreds med den

MHT Fræse jern er onkel haralds ikke noget værd (Kina jern). Så brug hellere nogle penge på nogle gode fræsejern. I øvrigt syntes jeg at de sæt man kan købe som regl indeholder jern man aldrig bruger, lidt ligesom at købe en æske med bits, men man bruger somregl kun 2-3 størrelser

Så køb kvalitets jern efterhånden som behovet opstår, og dermed langsomt opbygge det værktøj du har behov for. 

Der findes rigtig mange gode videoer på "tuben" om hvorfor og hvordan du skal bruge (og ikke bruge) din maskine, samt give dig gode ideer til hvad du skal kaste dig ud i. 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg har ikke selv prøvet den maskine, men Bosch plejer da at lave fint værktøj til prisen.
Mht. fræsejern ville jeg starte med at købe et af de mindre sæt, hvor du får notjern, rundingsjern mv. I takt med at du bliver fortrolig med maskinen og dens muligheder, kan du så udvide bestanden af jern.

Jeg har selv en del af de billige jern, og til mit behov klarer de sig nu meget fint. Jeg har købt et Trend diamant slibekort, så jernene kan få en tur, når de begynder at blive sløve.

Med venlig hilsen

Anders

Har den også, men skulle jeg ud og købe én i dag, ville jeg går efter én med finindstilling !

M.v.h.
Annonce
Hej alle
Tak for fyldestgørende svar, jeg tager det hele med.
Har et enkelt spørgsmål
På denne side http://m.bosch-do-it.com/dk/da/gor-det-selv-folk/værktøj/pof-1200-ae-3165140451628-199905.jsp

Står der 6 mm værktøjsholder, betyder det man kun kan bruge 6 mm fræsejern, og har det nogen betydning?

8mm aksler er mere stabile, til de lidt større fræsere.....
Men det står jo på HN, at den leveres med 6 og 8 mm spændebøsninger....


Vi prøver igen, i morgen --
Den kan tage både 6 og 8 mm skafter, der følger begge bøsninger med... det mest almindelige er dog 8mm, og du finder flere jern med 8 mm end 6 mm.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hej igen og tak
Jeg overvejer kraftigt den bosch fra Harald.
Dog har jeg kig på storebroderen.
Den der hedder noget med poe 1400
Den har 200 watt mere power, men mest vigtig har den fin indstilling af dybden.

Men prisen er Ca det dobbelte, altså 1000 kr.
Men er de 2 ting virkelig 500 kr værd?
Jeg ville vægte højt, at der er finjustering af dybden, men til den dobbelte pris, lyder lidt dyrt.
Jeg vil anbefale at du tager ud og ser dem i virkeligheden, så er det nemmere at bestemme sig..
Jeg tror ikke de extra 200 watt, rigtig har noget at sige...

Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis