Klassisk krybekælderspørgsmål

Hej alle LDS'ere

Jeg ved at dette er et klassisk diskussionsemne herinde. Hvordan får man en isoleret sin krybekælder/hulrum under gulvet, på en holdbar og fornuftig måde?

Jeg har indtil for nylig haft en klar holdning om at der ikke fandtes nogen billig løsning, men at den eneste rigtig måde er at støbe et nyt betondæk. Denne løsning er bare ikke mulig, grundet det økonomiske aspekt og derfor accepteret et liv med fodkulde og manglende komfort.

Jeg har læst flere steder at man "bare" kan fylde den op med granulat. Men det er simpelthen for risikalbelt i forhold til fugt og dertilhørende skimmelsvamp.Derfor har dette slet ikke være en mulig løsning for mig - INDTIL NU. Jeg blev af en kollega gjort opmærksom på denne løsning:

 

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Den med at drænet skal føres ud gennem ventilationen går ikke helt. Som du også kan se på tegningen buer drænslangen og drænslagens fald går fra ventilationsspalten og ned til midt af dit gulv. det vil sige, at vandet vil løbe ned til midten af din krybekælder og samle sig der.
Hvor dyb er den krybekælder fra overkant jord7beton til underkant bjælke?

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Det er den løsning firmaet sælger.

Er det netop ikke for at det fugt der samles ved/i slangen kan fordampe ud via ventilationshullerne? Jeg gætter på at slangerne har nogle huller mod jorden - så der er adgang fra jorden og direkte ud til det fri.

Der er 45 cm fra jord til underkant af bjælker.
Skrevet af Martin.bo.johansen på 26-01-2016 21:09
Det er den løsning firmaet sælger.

Der er 45 cm fra jord til underkant af bjælker.

Så der er et firma der vil prakke dig den her løsning på?

Jeg kan ikke se at den vil virke.

 

 

Nej, der er ikke nogen der vil prakke os noget på. Vi undersøger bare alle muligheder.

Jeg kunne godt se at den vil virke, men nu er empiri bedre end hvad jeg "tror" eller "synes".

Skrevet af Martin.bo.johansen på 26-01-2016 22:48

Jeg kunne godt se at den vil virke, men nu er empiri bedre end hvad jeg "tror" eller "synes".
 

Sådan en konstruktion er jo et stykke fysik. Den er ikke let at forstå, da der indgår så mange ret komplicerede processer. Der findes uddanneser der forsøger at give kompetancer der gør det mulig at vurderer sådan en konstruktion.

http://www.sbi.dk/byggeteknik/bygningsfysik/fugt/master-i-bygningsfysik

At konstruktionen virker, hermed mener jeg at du får gulvet isoleret i nogen grad, og at konstruktionen er stabil over længere tid.

Ustalilitet kan komme af fugtophobning i isoleringsmaterialet som medfører mangel på på isoleringsevne, og værst give anledning til biologisk nedbrydning af træet i konstruktionen (svamp).

I den foreslåede konstrbuktion, bremses ventilationen af isoleringsmaterialet, og der er fare for fugtophobning. Det kan de perforerede slanger ikke forhindre.

Hvad jeg derimod tror vil virke er, at isolerer mellem gulvbjælkerne. En diffusionsåben dug under bjælkerne, og en dampspærre over bjælkerne men under gulvbrædder. Dampspærre under gulvbræder er nok ikke nødvenfig i alle tilfælde. Den skal forhindre varm og fugtig indeluft i at trænge ned og kondenserer i den koldere isolering.

På den måde bevarer du den ventilerede krybekælder, men har fået isoleret lidt, bedre end ingen ting

Et alternativ kunne være at fylde krybekælderen op med styrolit, og så afslutte med et gulv uden beton. Altså fjerne den nuværende trækonstruktion. Det er for nylig diskuteret i et par tråde.

 

 

 

Annonce

Sådan en konstruktion er jo et stykke fysik. Den er ikke let at forstå, da der indgår så mange ret komplicerede processer. Der findes uddanneser der forsøger at give kompetancer der gør det mulig at vurderer sådan en konstruktion.

http://www.sbi.dk/byggeteknik/bygningsfysik/fugt/master-i-bygningsfysik

Jeg er glad for at der findes en uddannelse der arbejder med bygningsfysisk, men det svarer ikke på mit spørgsmål. Men hvis det er din uddannelse, har du jo selvfølgelig en stærkere sag i din argumentation.

At konstruktionen virker, hermed mener jeg at du får gulvet isoleret i nogen grad, og at konstruktionen er stabil over længere tid.

Ustalilitet kan komme af fugtophobning i isoleringsmaterialet som medfører mangel på på isoleringsevne, og værst give anledning til biologisk nedbrydning af træet i konstruktionen (svamp).

Det er netop det der er min bekymring. Men der kan vel ikke komme fugtophobning i polystyrenkugler eller kan der? 

I den foreslåede konstrbuktion, bremses ventilationen af isoleringsmaterialet, og der er fare for fugtophobning. Det kan de perforerede slanger ikke forhindre.

Men hvorfor vil de perforede slanger ikke forhindre det? Det er jeg også tvivlende overfor, men jeg er ikke i stand til at vurdere det og derfor ville lidt erfaring eller dokumentation være rart at have.

Hvad jeg derimod tror vil virke er, at isolerer mellem gulvbjælkerne. En diffusionsåben dug under bjælkerne, og en dampspærre over bjælkerne men under gulvbrædder. Dampspærre under gulvbræder er nok ikke nødvenfig i alle tilfælde. Den skal forhindre varm og fugtig indeluft i at trænge ned og kondenserer i den koldere isolering.

På den måde bevarer du den ventilerede krybekælder, men har fået isoleret lidt, bedre end ingen ting

Et alternativ kunne være at fylde krybekælderen op med styrolit, og så afslutte med et gulv uden beton. Altså fjerne den nuværende trækonstruktion. Det er for nylig diskuteret i et par tråde

Jeg er helt enige i disse alternativer. Det er netop disse jeg har overvejet, men den anden løsning er jo bare langt lettere - HVIS den er holdbar.

 

noget af det sværeste at efterisolere er en krybekælder. Hvis man øger mængden af isolering i en krybekælder skal man også øge ventilationshullerne. Den løsning som du har nævnt ville jeg absolut ikke turde give mig i kast med. Ventilationen i krybekælderen skal bortventilere bl.a. grundfugt. Hvis du fylder den op med isolering og et par dræn rør igennem kælderen reducerer du dit ventileret areal kraftigt. Samtidig flytter du dit dugpunkt markant. Dette kan medføre stor skimmelvækst eller svampeangreb. Bemærk at skimmel ikke vil være dækket af din forsikring - og nogle forsikringer dækker heller ikke hvis der er tale om fejlkonstruktioner. Det vil der være i dette tilfælde.
noget af det sværeste at efterisolere er en krybekælder. Hvis man øger mængden af isolering i en krybekælder skal man også øge ventilationshullerne. Den løsning som du har nævnt ville jeg absolut ikke turde give mig i kast med. Ventilationen i krybekælderen skal bortventilere bl.a. grundfugt. Hvis du fylder den op med isolering og et par dræn rør igennem kælderen reducerer du dit ventileret areal kraftigt. Samtidig flytter du dit dugpunkt markant. Dette kan medføre stor skimmelvækst eller svampeangreb. Bemærk at skimmel ikke vil være dækket af din forsikring - og nogle forsikringer dækker heller ikke hvis der er tale om fejlkonstruktioner. Det vil der være i dette tilfælde.
@boso
Jeg er helt enig i din mening og det er derfor jeg heller ikke ukritisk kaster mig ud i projektet. Jeg ville aldrig bare fylde min krybekælder op uden at tage højde for det mulige grundfugt der kan være. Men det er disse dræn der giver mig et anderledes syn på projektet.

Men hvorfor er du så overbevist om at de dræn ikke virker?

Og det er her jeg er nødt til at høre om erfaringer eller dokumentation at de ikke vil virke.
Skrevet af Martin.bo.johansen på 28-01-2016 07:11
@boso

Men hvorfor er du så overbevist om at de dræn ikke virker?

Og det er her jeg er nødt til at høre om erfaringer eller dokumentation at de ikke vil virke.

Isolering virker ved at gøre luften stillestående. Flamengo er jo stivnet plastskum, små luftbobler hvor luften ikke kan bevæge sig. Rockwool er stenuld der er tæt nok til at luften kommer til at stå nogenlunde stille i det. 

Så det er jo lige det modsatte af ventilation. Isolering forhindre ventilation, det er det der får det til at virke.  De nuværende lufthuller i soklen er dimensioneret efter at der er helt fri ventilation i krybelælderen. 

Du kalder de slanger for "dræn" og det forleder til at tro at der skal drænes flydende vand væk i dem. Det skal der jo ikke. Det er fugtig luft der skal ud, og det kan de bare ikke klare i tilstrækkelig grad igennem isolering.

Hvor mange m2 er krybekælderen?

Med en højde på 45 cm vil mange nok sige at det ligge lige til højrebenet at fylde den op med flamengo=polystyren=EPS plader og så støbe gulv eller vælge en løsning uden beton.

 

 

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis