Klassisk krybekælderspørgsmål

Hej alle LDS'ere

Jeg ved at dette er et klassisk diskussionsemne herinde. Hvordan får man en isoleret sin krybekælder/hulrum under gulvet, på en holdbar og fornuftig måde?

Jeg har indtil for nylig haft en klar holdning om at der ikke fandtes nogen billig løsning, men at den eneste rigtig måde er at støbe et nyt betondæk. Denne løsning er bare ikke mulig, grundet det økonomiske aspekt og derfor accepteret et liv med fodkulde og manglende komfort.

Jeg har læst flere steder at man "bare" kan fylde den op med granulat. Men det er simpelthen for risikalbelt i forhold til fugt og dertilhørende skimmelsvamp.Derfor har dette slet ikke være en mulig løsning for mig - INDTIL NU. Jeg blev af en kollega gjort opmærksom på denne løsning:

 

Hej alle LDS'ere Jeg ved at dette er et klassisk... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Isolering virker ved at gøre luften stillestående. Flamengo er jo stivnet plastskum, små luftbobler hvor luften ikke kan bevæge sig. Rockwool er stenuld der er tæt nok til at luften kommer til at stå nogenlunde stille i det. 

Det ved jeg.

Så det er jo lige det modsatte af ventilation. Isolering forhindre ventilation, det er det der får det til at virke.  De nuværende lufthuller i soklen er dimensioneret efter at der er helt fri ventilation i krybelælderen. 

Enig.

Du kalder de slanger for "dræn" og det forleder til at tro at der skal drænes flydende vand væk i dem.

Dræn er måske ikke et dækkende ord, men så lad os kalde dem "ventilationsrør"

Det skal der jo ikke. Det er fugtig luft der skal ud, og det kan de bare ikke klare i tilstrækkelig grad igennem isolering

Og hvordan ved du at "ventilationsrørerne ikke kan dette?

Jeg stiller mig selv spørgsmåltegn ved om de kan klare det, men i bund og grund er det kun noget jeg "tror" men ikke "ved". Men jeg er belært med at tro er noget man gør i kirken og viden er noget man undersøger og læser sig til.

Hvor mange m2 er krybekælderen?

70 kvm, med køkken og stue.

Med en højde på 45 cm vil mange nok sige at det ligge lige til højrebenet at fylde den op med flamengo=polystyren=EPS plader og så støbe gulv eller vælge en løsning uden beton.

Men hvis den anden løsning kan dække behovet til 1/4 af prisen, ville jeg ikke vælge at støbe. Og da vi ikke har uanet midler, vil jeg jo fore trække at bruge mine penge på den mest hensigtsmæssige måde.

 

 

Hejsa
Det er da super let at dokumentere at denne her slags løsninger kan skabe problemer. Smut forbi byg-erfa.dk og find et par erfaringsblade omkring fugt i bygninger o.lign.

Udover grundfugt skal du også tage højde for den fugt der kommer fra boligen. I disse konstruktioner har man jo ikke en dampspærre, hvorfor fugten oppe fra også skal ventileres væk. Igen flytter du dit dugpunkt ved en efterisolering.

Jeg har haft kunder der har efterisoleret deres krybekælder med måske blot 70-100 mm men som ikke har forøget ventilationsarealet. Dette har medført skimmelvækst i deres krybekælder - i nogle tilfælde i en sådanne grad at huset ikke er beboeligt. Den slags fejl kommer der ikke nogen og betaler for dig!

Gør det ordenligt hvis du vil en bedre løsning. 70 m2 er altså ikke en kæmpe flade at få lavet gulv i. Samtidig kan du jo så få lavet gulvvarme hvis du lyster.

Men bedst af alt - du får ikke problemer med fugt. Det vil jeg garantere dig er tilfældet såfremt du vælger den anden løsning.
Du kunne også spare betonen og udfører en polystyren opbygning..
Du kan ikke forvente at forumet ved alt. Dette er et lav det selv forum, med prof folk imellem.
Hvad var højden?

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS

Hej, 

Jeg tillader mig lige, at gøre denne tråd aktiv igen, da jeg selv står og har overvejsler. Er enig i, at man ikke ukritisk fylder krybekælderen op uden en form for udluftning. Har talt med en rådgiver fra Rådvadfonden, og han var også kritisk, MEN hvad nu hvis man tilsluttede drænrør til et afkastrør med vindhætte? For mit eget hus vedkommende har der i forvejen ikek været meget ventilation i krybekælderen, da der godt nok var lavet huller i indermuren, men selve hulmuren var fyldt op med muraffald.


Med venlig hilsen

Kasper Rossing
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis