Trække netværkskabel og antenne rundt i huset

Hej,

Da jeg alligevel står for i mit "nye" hus og skal hve pudset alle vægge i rummene op (og lavet nye lofter), så tænkte jeg at det kunne være smart inden da at få trukket antennekabel og netværkskabel rundt i rummene.

Væggene er af 100mm lecablokke. Jeg tænker at fræse ud til et 20mm elektrikkerrør som kan gå lige op til tagrummet. Og så montere dåser 20-25cm over gulvhøjde. Elektrikkerrøret skal selvfølgelig tætnes ved dampspærrer, men ellers bare stikke op igennem isoleringen til loftrummet, kablerne kan trække. På lofrummet skal de så på sigt trækkes ned til bryggerset til patchpanelet og antennefordeler.

Et par spørgsmål:
Elektrikkerrøret skal vel 2,5-3 cm ind, så der er plads til et par søm og mørtel. Hvordan sikres at de kan gå direkte ned i indmuringsdåserne? Er det noget fingerspitsgefühl eller sætter man en bøjelig tud i toppen af dåsen?

Jeg har fundet netværkskabel som er ø=7,8mm og antennekabel ø=7mm. Er der fint plads til 2xnetværk og 1x antenne i 20mm rør?

38 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tilføjelse: Eller er det egentlig bare nemmere at bruge et flexrør, også selvom det blot skal gå lodret fra gulv til loft?

Flexrør - måske - men til en lige strækning ville jeg bruge glat rør, der er mere plads i et glat rør. Ja, det er " fingerspitzgefühl " - men det er nu ikke så slemt 

Hvorfor vil du have 2 netværkskabler ned hvert sted ?

Jeg ville trække dem alle hen til baggangen og sætte en router/switch der og et enkelt kabel til hvert stik.

Og man kan få kombinerede antenne/netværksstik - men de er ved siden af hinanden - ikke i højden.

http://elbutik.dk/catalog/antenneda...9_198.html

Du kan godt trække både netværkskabler og antennekabler i samme rør.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Jeg vil gerne have to netværkskabler. Hvis nu man på sigt får brug for et kabel til tv'et og et til en spillekonsol eller NAS el lign. Kablet koster jo ikke nødvendigvis så meget så vil ikke spare der
Hvis det stive rør skal helt ned i hullet i dåsen (høhø) så er det vel bedst at hugge ud til både rør og dåse på én gang og få det hele muret fast i én omgang?
Det er faktisk lettest at mure dåserne ind dagen før du lægger rørene. Hvis det sker samtidig har rørene tendes til at skubbe dåsen ud af hullet. Du skal naturligvis ikke fylde med cement på toppen af dåsen. Jeg ville skære hullet i dåsen lidt større hvis du kommer med 20 mm rør. Så kan den komme ind i dåsen og du risikerer ikke at den sidder ved siden af hullet. Er den blevet lidt for lang, kan du knalde den af med et stemmejern når det hele er tørt og hærdet op.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Skrevet af <a href='http://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/24681' class='af-profile-link'>jenshøj</a> på 26-01-2016 19:51
Pas på med kondens. Du får problemer, hvis du lader enden af røret stikke direkte op gennem isoleringen på et koldt loft.

OK. Så røret skal slutte oppe i isoleringen? Under eller over dampspærre?
Skrevet af jenshøj på 26-01-2016 19:51
Pas på med kondens. Du får problemer, hvis du lader enden af røret stikke direkte op gennem isoleringen på et koldt loft.

Så stort er problemet med kondens nu heller ikke, så lad bare røret ende oven for isoleringen. Selvfølgelig er der en teoretisk mulighed for kondens, men jeg vil vove den påstand, at du ikke vil mærke noget til det. Det skriver jeg fordi, jeg har lavet det sådan uden, at der er nogen kondens.


fase
Jeg har tidligere haft rør, som gik over isoleringen, og der kunne jeg høre vandet stå og dryppe i dåserne, når det var koldt uden for. Så jo, det er et reelt problem. Jeg kortede dem af, så de slutter under isoleringen, og kablerne (antenne i mit tilfælde) stikker så op gennem isoleringen. Herefter har jeg ingen problemer.
teoretisk set vil dit elektrikerrør fungere som en skorsten, så der vil være en opadgående luftstrøm og derved ingen fugt.... men det er mit gæt ;-)

vedr rør: stive vs flex vil jeg også klart bruge de stive rør, og jeg vil mure dåsen ind et par dage før jeg sætter rør.

vedr netstik osv... du har set prisen på de sataner ?? da jeg lavede vores gildesal satte jeg 5x dobbelt net og 5x dobbelt el stik i loftet... det kostede næsten en halv bondgård :-(

Seti


**al hvad jeg skriver er egen erfaring eller hørt... der udstedes ingen garantier, men skrevet i bedste mening**

Hvorfor dog trække netkabler rundt (måske du alligevel skal trække antennekabel - ok). Men ellers ville jeg da lavet nettet trådløst. Og er det rækkevidden, der er udfordringen, så brug repeater/extender.

De fleste enheder kan i dag køre trådløst (TV, AppleTV, Xbox, mv), men du kan selvfølgelig have enheder, der ikke kan. Det kan så løses med en extender med kabeludtag.
Der er yderligere 28 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også