Trække netværkskabel og antenne rundt i huset

Hej,

Da jeg alligevel står for i mit "nye" hus og skal hve pudset alle vægge i rummene op (og lavet nye lofter), så tænkte jeg at det kunne være smart inden da at få trukket antennekabel og netværkskabel rundt i rummene.

Væggene er af 100mm lecablokke. Jeg tænker at fræse ud til et 20mm elektrikkerrør som kan gå lige op til tagrummet. Og så montere dåser 20-25cm over gulvhøjde. Elektrikkerrøret skal selvfølgelig tætnes ved dampspærrer, men ellers bare stikke op igennem isoleringen til loftrummet, kablerne kan trække. På lofrummet skal de så på sigt trækkes ned til bryggerset til patchpanelet og antennefordeler.

Et par spørgsmål:
Elektrikkerrøret skal vel 2,5-3 cm ind, så der er plads til et par søm og mørtel. Hvordan sikres at de kan gå direkte ned i indmuringsdåserne? Er det noget fingerspitsgefühl eller sætter man en bøjelig tud i toppen af dåsen?

Jeg har fundet netværkskabel som er ø=7,8mm og antennekabel ø=7mm. Er der fint plads til 2xnetværk og 1x antenne i 20mm rør?

Hej, Da jeg alligevel står for i mit "nye" hus... Vis hele indlægget
38 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af S. Fabrin på 31-01-2016 09:49
Hvilke ledere i dit netværkskabel har du forbundet til henholdsvis skærm og leder i dit antennestik? Du har formentlig et lignende stik i fjernsynet.

Jeg har ikke selv valgt at fordele skærm og leder. Den del står IHC kablet for.

 

Så har bare sat antenne kablet på IHC stikket som så går ind i ethernet kablet og så i slutningen er det igen sat et IHC kabel på som så går ind i fjernsynet som antenne stik. Billeder vil sikkert hjælpe

 

Når du skriver lignende stik i fjernsyn mener du så til internet? For nej det har jeg så ikke.

 

 

 


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Ja IHCs system til tv over netværkskabler er sq ret genialt! Min søster har samme problem med manglende antennekabler og over vejer samme setup som dig. Men jeg har læst mig til at der kan være problemer hvis visse kanaler kører på frekvenser som ethernet kablet ikke kan klare. Men super at set virker hos dig! Selv med uskiftet kabler! :-)
OK, de kablet , du har brugt, er færdiglavede kabler og ikke noget, og ikke noget du selv har bikset sammen.
Det er så kabler med impedanstilpasning, balun og så videre. Afsnit 9 i LK kataloget

fase
Skrevet af steelman på 31-01-2016 10:33
Ja IHCs system til tv over netværkskabler er sq ret genialt! Min søster har samme problem med manglende antennekabler og over vejer samme setup som dig. Men jeg har læst mig til at der kan være problemer hvis visse kanaler kører på frekvenser som ethernet kablet ikke kan klare. Men super at set virker hos dig! Selv med uskiftet kabler! :-)

Havde også læst det med frekvenser der e over hvad Ethernet kablet kan klare men tog chancen

 

Og som sagt så virker det. Men om det så er fordi Stofa sender dem på andre frekvenser elle jeg bare ikke har de kanaler der er deroppe ved jeg ikke. Kan i hvert fald sige, at alle DR, TV2, TV3 går igennem plus Kanal 5 plus det løse.


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Skrevet af S. Fabrin på 31-01-2016 10:40
OK, de kablet , du har brugt, er færdiglavede kabler og ikke noget, og ikke noget du selv har bikset sammen.
Det er så kabler med impedanstilpasning, balun og så videre. Afsnit 9 i LK kataloget

Jep færdig lavet fra fabrik så den korrekte impedanc bibeholdes til slut tv'et.

 

bruger dette kabel i start og slut:  https://www.greenline.dk/k/elartikl...id=1362303

 

 

 


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Annonce
har du prøvet om stikkene fra netværkskabler kan være i røret endsige to stk?

 

Skrevet af uldal på 31-01-2016 12:21
har du prøvet om stikkene fra netværkskabler kan være i røret endsige to stk?
Kablerne trækkes formentlig uden stik og afsluttes i et netværkshunstik, som monteres i et vægudtag. Kabler med stik på kan kun med besvær komme i et  16 mm rør/hul i dåse. To kabler med stik kan slet ikke.

fase
Skrevet af S. Fabrin på 31-01-2016 12:33
Kablerne trækkes formentlig uden stik og afsluttes i et netværkshunstik, som monteres i et vægudtag. Kabler med stik på kan kun med besvær komme i et  16 mm rør/hul i dåse. To kabler med stik kan slet ikke.

 

Netop

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også