Trække netværkskabel og antenne rundt i huset

Hej,

Da jeg alligevel står for i mit "nye" hus og skal hve pudset alle vægge i rummene op (og lavet nye lofter), så tænkte jeg at det kunne være smart inden da at få trukket antennekabel og netværkskabel rundt i rummene.

Væggene er af 100mm lecablokke. Jeg tænker at fræse ud til et 20mm elektrikkerrør som kan gå lige op til tagrummet. Og så montere dåser 20-25cm over gulvhøjde. Elektrikkerrøret skal selvfølgelig tætnes ved dampspærrer, men ellers bare stikke op igennem isoleringen til loftrummet, kablerne kan trække. På lofrummet skal de så på sigt trækkes ned til bryggerset til patchpanelet og antennefordeler.

Et par spørgsmål:
Elektrikkerrøret skal vel 2,5-3 cm ind, så der er plads til et par søm og mørtel. Hvordan sikres at de kan gå direkte ned i indmuringsdåserne? Er det noget fingerspitsgefühl eller sætter man en bøjelig tud i toppen af dåsen?

Jeg har fundet netværkskabel som er ø=7,8mm og antennekabel ø=7mm. Er der fint plads til 2xnetværk og 1x antenne i 20mm rør?

Hej, Da jeg alligevel står for i mit "nye" hus... Vis hele indlægget
38 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er en lecavæg, så bare frem med hammer og mejsel til at hugge hullet til dåserne. Rillerne til rørene er heller ikke så svære at lave med samme værktøj, men er det ligegyldigt med støv, så brug en rillefræser eller skær nogle spor med en vinkelsliber og bræk, det der skal væk, af med en mejsel. Det er nemmere at få 16 mm rør i dåserne.

fase

Skrevet af <a href='http://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/24559' class='af-profile-link'>S. Fabrin</a> på 27-01-2016 12:25
Det er en lecavæg, så bare frem med hammer og mejsel til at hugge hullet til dåserne. Rillerne til rørene er heller ikke så svære at lave med samme værktøj, men er det ligegyldigt med støv, så brug en rillefræser eller skær nogle spor med en vinkelsliber og bræk, det der skal væk, af med en mejsel. Det er nemmere at få 16 mm rør i dåserne.

OK. Men tænker bare at det bliver svært at få plads til tre kabler med ø=7mm i 16mm rør..
Nu tænkte jeg også på to rør til dåserne. Et til antennekabel og et til netværk. Antenne kablerne trækker du et til hvert sted og ligeså med netværket. Det er det, der kaldes stjernetopologi. I forhold til netværket giver det mulighed for at eksempelvis at koble netværkskablerne til forskellige netværk, her tænker jeg på TV signal og EDB netværk. Men afgørelsen er naturligvis din, af den simple grund at det er dit hus :-)

fase
Jo jo - antenne bliver i stjerne Tænker blot at det er lettere at fræse ud til ét rør i stedet for to, når antenne og netværk alligevel kommer til at sidde lige ved siden af hinanden. Vil du ikke mene at det vil være nødvendigt at bruge 20mm rør til tre kabler med diameter på 7mm?
Jeg tænkte på at bruge disse dåser https://www.google.dk/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.wattoo.dk/lk-fuga-daase-for-indmuring-groen-1-modul-49-mm-1017043774&ved=0ahUKEwjYnrmb7MvKAhUBniwKHS-cBL4QFggxMAY&usg=AFQjCNEFeLkzEhYdIkZOMD6_Vw3yVQ0sPA

Eller sætte sådan en på https://www.greenline.dk/k/elartikler/lauritz-knudsen-fuga/lk-fuga-indbygningsdaser/p/dobbelt-tud-til-20mm-flexror
Jeg tror ikke du kan få kablerne igennem hullet i dåsen, som kun er beregnet til 16 mm. rør, men hvorfor ikke bruge opus serien? I den serie kan du få et kombineret udtag til både radio/tv og en netværksudtag. Det hele monteres i en 2 modul vandret 50 mm dyb dåse. Grunden til, at jeg anbefaler at bruge to rør, at det er nemmere at trække kablerne, når der plads nok. Du vil ærgre dig gul og grøn over manglende plads, når muren er pudset, og der er malet og tapetseret. Der skal i øvrigt kun bruges 2 kabler hvert sted: Antennekabel og netværkskabel, hvis du laver stjerne topologi.

fase
Skrevet af S. Fabrin på 28-01-2016 07:56
Jeg tror ikke du kan få kablerne igennem hullet i dåsen, som kun er beregnet til 16 mm. rør, men hvorfor ikke bruge opus serien? I den serie kan du få et kombineret udtag til både radio/tv og en netværksudtag. Det hele monteres i en 2 modul vandret 50 mm dyb dåse. Grunden til, at jeg anbefaler at bruge to rør, at det er nemmere at trække kablerne, når der plads nok. Du vil ærgre dig gul og grøn over manglende plads, når muren er pudset, og der er malet og tapetseret. Der skal i øvrigt kun bruges 2 kabler hvert sted: Antennekabel og netværkskabel, hvis du laver stjerne topologi.

Nej, for jeg vil de fleste steder gerne have trukket to netværkskabler  og et antennekabel....

 

Jeg giver OPUS serien et kig - ellers må jeg revurdere det hele og fræse to rør ind

 

 

 

Jeg har lige lidt input, selvom det måske er lidt off topic. I så fald så beklager jeg.

Nå men da jeg lavede 1. sal satte jeg også internet stik op i alle rum for jeg mener også at kablet er bedre. Men jeg fik ikke sat nogen antenne stik op. Jeg læste så et sted at man kunne sende antenne signal igennem internet stik så det prøvede jeg her igår aftes og lortet virkede squ

Så mit setup er: Stofa signal ind => splitter boks så jeg får 4 udgange  = > IHC kabel der har antene stik i den ene ende og Ethernet stik i den anden => Sat i et mit krydsfelt => Ethernet kabel CAT 5E som ligger i væggen = > Udgang på værelset = > Samme IHC kabel og ind i tv'et.

Tv'et kunne fint finde alle kanaler. Jeg er selv lidt målløs for med både splitter på og så uskærmet CAT 5E er det langt fra de optimale betingelser.. Men meget fint signal i tv'erne.. Desuden så har jeg testet hastigheden på data overførsel i kablet der så ligger lige op af kablet der transportere antenne signal og absolut ingen problemer her.

Pointen med mit indlæg er, at du skal vide at man kan sende antene signal igennem ethernet kabel. Derved kan du få en enorm fleksibiletet når man har trukket fast kabel rundt og fruen så lige pludselig syntes fjernsynet står bedre et andet sted


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Hvilke ledere i dit netværkskabel har du forbundet til henholdsvis skærm og leder i dit antennestik? Du har formentlig et lignende stik i fjernsynet.

fase
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også