Trække netværkskabel og antenne rundt i huset

Hej,

Da jeg alligevel står for i mit "nye" hus og skal hve pudset alle vægge i rummene op (og lavet nye lofter), så tænkte jeg at det kunne være smart inden da at få trukket antennekabel og netværkskabel rundt i rummene.

Væggene er af 100mm lecablokke. Jeg tænker at fræse ud til et 20mm elektrikkerrør som kan gå lige op til tagrummet. Og så montere dåser 20-25cm over gulvhøjde. Elektrikkerrøret skal selvfølgelig tætnes ved dampspærrer, men ellers bare stikke op igennem isoleringen til loftrummet, kablerne kan trække. På lofrummet skal de så på sigt trækkes ned til bryggerset til patchpanelet og antennefordeler.

Et par spørgsmål:
Elektrikkerrøret skal vel 2,5-3 cm ind, så der er plads til et par søm og mørtel. Hvordan sikres at de kan gå direkte ned i indmuringsdåserne? Er det noget fingerspitsgefühl eller sætter man en bøjelig tud i toppen af dåsen?

Jeg har fundet netværkskabel som er ø=7,8mm og antennekabel ø=7mm. Er der fint plads til 2xnetværk og 1x antenne i 20mm rør?

Hej, Da jeg alligevel står for i mit "nye" hus... Vis hele indlægget
38 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg mener nu også tiden er løbet fra net kabler i private hjem. Jeg har lavet el i et par huse i de senere 7-8 år og forberedt til kabler m.m. Men det er ikke kommet i brug de er udmærket tilfreds med trådløs netværk. Undtagen til fjernsyn, den har direkte kabel fra fiber routeren.
Kondens kan forekomme, men det kan stoppes ved at putte en "prop" isolering i toppen. Jeg har da ofte kunnet mærke at det "blæser" kold luft ud ved antenne stik.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af ev elmand på 26-01-2016 21:28
Jeg mener nu også tiden er løbet fra net kabler i private hjem. Jeg har lavet el i et par huse i de senere 7-8 år og forberedt til kabler m.m. Men det er ikke kommet i brug de er udmærket tilfreds med trådløs netværk. Undtagen til fjernsyn, den har direkte kabel fra fiber routeren.
Kondens kan forekomme, men det kan stoppes ved at putte en "prop" isolering i toppen. Jeg har da ofte kunnet mærke at det "blæser" kold luft ud ved antenne stik.

Erik, jeg er ikke helt enig med dig angående brug af trådløst netværk. Jeg ville til enhver tid foretrække trådet netværk af to grunde: 1. trådet netværk er svært at aflytte, og fungerer altid i forhold til trådløst.  2. Du kan have en højere hastighed på trådede netværk og større rækkevidde, og du behøver ikke bekymre dig om rækkevidden, bare den er under 100m.

 

Hvis du så laver er krydsfelt til dine netværkskabler kan du bruge dem til endten TV eller computer ved at koble til endten TV signal eller computernetværk.

 

En prop i toppen af røret sørger for, at der ikke forekommer kondens i rørene.


fase
Trådløse netværk med dagens routere har nu også hastigheder, der er mere end rigeligt til en brugers behov. Med mindre man har meget, meget tung datatrafik. Streaming er slet ikke noget problem. Og det som vel bruges 80% tiden på, nemlig internetsurf er slet ikke noget problem.

Jeg har f.eks. 41/32 mbps trådløst op mod min bærbare. Router i den ene ende af huset og bærbar i den anden - ingen repeater/extender i mellem. Den hastighed er langt, langt mere end der er behov for til mit TV, Sonos, SmartTV boks, Xbox osv.

Sikkerheden er også i orden når de bare konfigureres med sikkerhed f.eks. WPA2/PSK. Problemet er dem der bare sætter et trådlåst op "out of the box" med standard SID og PW, så er sikkerheden ikke så god.
Trådløse netværk med dagens routere har nu også hastigheder, der er mere end rigeligt til en brugers behov. Med mindre man har meget, meget tung datatrafik. Streaming er slet ikke noget problem. Og det som vel bruges 80% tiden på, nemlig internetsurf er slet ikke noget problem.

Jeg har f.eks. 41/32 mbps trådløst op mod min bærbare. Router i den ene ende af huset og bærbar i den anden - ingen repeater/extender i mellem. Den hastighed er langt, langt mere end der er behov for til mit TV, Sonos, SmartTV boks, Xbox osv.

Sikkerheden er også i orden når de bare konfigureres med sikkerhed f.eks. WPA2/PSK. Problemet er dem der bare sætter et trådlåst op "out of the box" med standard SID og PW, så er sikkerheden ikke så god.

Enig, jeg ville nu heller aldrig benytte mig af WIFI hvis jeg kan undgå det. Samtlige af de netværksfolk der har været her har jeg spurgt til råds efter jeg selv har undersøgt den stråling det udsender i hjemmet. Alle har givet mig ret, og specielt ikke med børn i huset.

WIFI - bølger er ikke noget man skal spøge med, men der er så mange penge i branchen at alle undersøgelser "beviser" at det er uskadeligt, og det på trods af flere rapporter og tilfælde der siger det stik modsatte.

Hos os er der kabler i det omfang det giver mening og ellers WIFI til bærbar og tlf, om natten slukkes der for WIFI.

Jeg købte mig sådan en her for nogle år siden og fik et chok: http://www.ebay.com/itm/TES-92-EMF-Tester-ElectroSmog-Meter-Radiation-Detector-/271087820771

Planter påvirkes også, her er det en dansk 9.kl http://www.dr.dk/nyheder/indland/forsoeg-med-karse-i-9-klasse-vaekker-international-opsigt , man skal dælme ikke spøge med den slags der i hjemmet 


Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
Annonce
Jeg trækker også kabler til alle rum i huset. Tv og apple tv er tilsluttet med kabel. Trådløst netværk volder problemer før eller siden og så er det mega fedt bare at kunne stikke kablet i væggen.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Indlægget var ikke tænkt som en debat om trådet eller trådløst netværk. For ja, der er mange fordele og ulemper ved begge - og kan nærmest blive til et religionsspørgsmål   Jeg vil personligt også aller helst undgå de bølger som det wifi udstyr udsender, da jeg ikke mener at der er dokumentation og kontrol nok med de ting. Men inden vi (mig selv inklusive!) finder sølvpapirshatten frem, så er det (desværre?) et fakta at det er dælme svært at undgå i dag 

Det meste wifi udstyr er fint til alm surf, og rækkevidden er da også klart blevet bedre de senere år. Desværre syntes jeg altid at der på ét eller andet tidspunkt har været problemer med udfald, svært ved at connecte, naboers wifi der blander sig på kanaler m.v. Når der skal flyttes større datamængde fra computere til NAS eller streames fra NAS til tv i HD vil jeg til enhver tid foretrække kablet net for at undgå pakketab og opnå højere hastigheder med 1GBit netværk/udstyr.

OG når jeg så alligevel skal igang med renovering af vægge, vil jeg lige så godt få lagt kabler/rør ind med det samme. Igen - det er vel en personlig holdning om man er til tråd eller utrådet 

Back to topic:
Tak for svarene om rør og dåser. Jeg banker ud til dåser og rør. Klasker dåsen i først. Og efter nogle dage smider rør i, som går op i (eller over isolering) og evt. får en prop isolering i toppen. Hvis der bliver problemer med kondens, må jeg skære lidt af i toppen.... Tak for svar

Når du nu alligevel hugger rør ind i væggen, hvorfor så ikke lave et rør til antennekabel og et til netværk. Du sætter så en 2 modul dåse af hvert sted og fører to rør op over/i isolationen. et rør fra hver af modulerne i dåsen. Dåserne skal ikke klaskes/smides i, men mures i i lod og vage. :-) ;-)

Forresten 9.000.000 microW/m2 giver i min optik 9 W/m2 det er meget. Skulle der være en fejl i rapporten?


fase
Skrevet af S. Fabrin på 27-01-2016 10:25

Når du nu alligevel hugger rør ind i væggen, hvorfor så ikke lave et rør til antennekabel og et til netværk. Du sætter så en 2 modul dåse af hvert sted og fører to rør op over/i isolationen. et rør fra hver af modulerne i dåsen.

Jeg tænkte på bare at trække et 20mm rør fordi det var nemmere ift kun at skulle fræse ind ét sted? Og så sætte en 2x1½ modul dåse op med plads til både antenne og data ved siden af hinanden. Tænker blot at det er nemmere? Kan man bruge et særligt kopbor til leca eller er det bare frem med hammer og mejsel?

Skrevet af S. Fabrin på 27-01-2016 10:25

Dåserne skal ikke klaskes/smides i, men mures i i lod og vage. :-) ;-)

Naturligvis

 

Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også