Cirkulationspumpe

Hej.

Vi har fået installeret et nyt fyr af mærket Bosch Condens 5000W. Vi er generelt tilfredse, men er noget generede af larmen fra cirkulationspumpen. Dette skyldes bl.a. at fyret hænger på væggen i bryggerset ind mod stuen. Væggen er af gasbeton. Vi har fået fyret sat op på gummi for at mindske vibrationerne. Dette har hjulpet noget, men larmen er stadig generende. Derfor søger vi flere løsninger der kan afhjælpe problemet.

En af løsningerne er at udskifte cirkulationspumpen hvis det er muligt. Jeg har ringet til et VVS firma der ikke vidste om det kunne lade sig gøre. Er det noget nogen af jer har erfaring med? Fyret er af typen ZSB 14-4. Jeg ringer naturligvis til Bosch også, men da jeg ønsker en Grundfoss pumpe, ville jeg lige høre nogle uafhængige først :-)

Derudover, er der andre forslag til hvad vi kan gøre hvis det ikke er muligt at udskifte pumpen?

Dbh.
Morten

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af MortenX på 26-01-2016 12:41

Hej.

Vi har fået installeret et nyt fyr af mærket Bosch Condens 5000W. Vi er generelt tilfredse, men er noget generede af larmen fra cirkulationspumpen. Dette skyldes bl.a. at fyret hænger på væggen i bryggerset ind mod stuen. Væggen er af gasbeton. Vi har fået fyret sat op på gummi for at mindske vibrationerne. Dette har hjulpet noget, men larmen er stadig generende. Derfor søger vi flere løsninger der kan afhjælpe problemet.

En af løsningerne er at udskifte cirkulationspumpen hvis det er muligt. Jeg har ringet til et VVS firma der ikke vidste om det kunne lade sig gøre. Er det noget nogen af jer har erfaring med? Fyret er af typen ZSB 14-4. Jeg ringer naturligvis til Bosch også, men da jeg ønsker en Grundfoss pumpe, ville jeg lige høre nogle uafhængige først :-)

Derudover, er der andre forslag til hvad vi kan gøre hvis det ikke er muligt at udskifte pumpen?

Dbh.
Morten

Hvad får dig til at tro at det er cirkulationspumpen, der larmer? I de tekniske specifikationer er nævnt et lydniveau på 42 dB. Kunne det ikke være det, der giver støjen, selvom 42 dB ikke er meget. Normalt laver pumpen ikke meget "larm". Der kan opstå larm, hvis der er luft i pumpen.


fase
Hej Fabrin

Min antagelse er baseret på to ting

1) når jeg har været i bad larmer fyret langt mere end når der bare kører normalt. Efter lidt tid går det ned igen i niveauer.

2) det jeg kan høre i stuen varierer. Det er altså ikke bare den samme brumme lyd hele tiden, men går sådan "op og ned" og det lyder meget som om det er pumpen der skifter hastighed.

Det er dog kun mine antagelser. Hvis du har ideer til hvad det ellers kan være, og hvad man evt. kan gøre ved det, hører jeg det meget gerne.

Sådan som du beskriver det, vil jeg tro, at det er fyret og ikke pumpen, der larmer. Pumpen skifter normalt ikke hastighed, fordi du går i bad. Pumpen cirkulerer normalt kun vandet til opvarmning og ikke til brugsvand. Jeg hælder mere til den antagelse, at det er fyret, du kan høre. Brummelyden kunne stamme fra fyret. Jeg har ingen ide om, hvor meget gasbeton væggen dæmper eller transmitterer af støj, men da lydniveauet ved fyret er omkring 42 dB, som kan høres, kunne det indikere at det er fyret, du hører.


fase
Kan du ikke komme til at slukke for pumpen og høre forskellen?
Har netop udskiftet min pumpe fra en meget gammel en men ingen af dem larmer meget men man kan høre dem meget svagt hvis man ligger øret helt til... har også svært ved at tro på det er pumpen men som Fabrin skriver kan den larme mere hvis der er luft i rørene

Ny murmester villa ejer med trang til gør det selv
Fabrin: Pumpen sidder indbygget i fyret, men jeg forstår din skelnen mellem fyr og pumpe. Jeg kan se på fyret at pumpen skifter hastighed (% af max). Hvis det ikke er selve pumpen må det jo så være en anden del af fyret. Jeg har ikke noget problem med at det larmer i bryggerset hvor fyret står, men jeg bryder mig ikke om den lavfrekvente brumme lyd i stuen (der bliver værre når fyret arbejder).

Tarzerek: Det er en god idé som jeg selv har overvejet. Når pumpen er indbygget er det selvfølgelig lidt mere besværligt, men jeg tror at jeg fandt en indstilling hvor jeg midlertidigt kunne slå pumpen fra (samt sænke hastigheden). Jeg skal bare lige have snakket med Bosch så jeg ikke ødelægger noget :-)

Tak for input. Hvis det ikke er muligt at gøre noget ved fyret må jeg gøre noget ved den væg hvorpå fyret sidder. Vi har fået sat fyret på gummeophæng, men jeg kan stadig tydeligt høre resonans fra fyret hvis jeg lægger øret ind til væggen i stuen (et stykke væk fra fyret). Jeg ved dog ikke om det skal gøres om, eller om jeg må finde på noget andet..
Annonce
Skrevet af MortenX på 28-01-2016 09:37
Fabrin: Pumpen sidder indbygget i fyret, men jeg forstår din skelnen mellem fyr og pumpe. Jeg kan se på fyret at pumpen skifter hastighed (% af max). Hvis det ikke er selve pumpen må det jo så være en anden del af fyret. Jeg har ikke noget problem med at det larmer i bryggerset hvor fyret står, men jeg bryder mig ikke om den lavfrekvente brumme lyd i stuen (der bliver værre når fyret arbejder)

Jeg skelner mellem pumpr og fyr, fordi det er to forskellige støjkilder. Pumpen skifter normalt ikke støjniveau, når den ændrer hstighed. Fyret ændrer derimod støjniveau afhængigt af, om brænderen er igang eller slukket. Du nævner, at brummelyden ændrer sig, når fyret kører, hvilket indikerer, at det er fyret og ikke pumpem, der laver støjen. Nu ved jeg ikke, hvordan gummiophængene til fyret er lavet, men bare det at en af skruerne, fyret er hængt op på, har forbindelse til muren er nok til at transmitere støjen videre ind i muren. Min anbefaling, til at fjerne støjkilden er at flytte fyret over på en anden væg, hvis du ikke kan lære at abstrahere fra støjen.


fase
Hvis du kun kan høre den når du lægger øret ind til væggen, så tror jeg fyret er ok.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Fabrin: Det er desværre ikke muligt at flytte fyret. Dels fordi alle rør osv. er, hvor fyret er nu, og dels fordi de andre vægge i bryggerset er forbundet med samme væg som det hænger på. Jeg tænker at enten så kunne man investere i nogle bedre ophæng (ala http://www.vikas.dk/pdf/vibrationsdaempere/VTOE_VTN.pdf ), eller også kunne man måske isolere væggen fra resten af huset med noget fugemasse (det er en ikke bærende væg)?

Elmand: Jeg kan sagtens høre det i stuen. Jeg kan høre rystelserne når jeg lægger øret ind til væggen.

Hvordan vil du isolere vægge fra resten af væggene? Det er for øvrigt også ligegyldigt at isolere væggen fra de andre vægge, når den væg fyret hænger på, er den væg, der skiller stue og bryggers ad. Om de ophæng, som du henviser til, kan bruges, har jeg ingen ide om. Det er for øvrigt også et spørgsmål om det er rystelser eller støj, der transmitteres gennem væggen.

fase
Fabrin: Jeg er ikke sikker på hvordan man teknisk kunne gøre. Du har ret i det er ligegyldigt hvis der ikke er noget bag ved, men så tænke jeg at jeg kunne sætte en lille forsatsvæg op i stuen der kunne tage lyden (ved at lyden så skulle i gennem forskellige materialer). En sådan væg ville dog ikke virke hvis det er resonans vi taler om.

Du har helt ret i at gummiophængene kun ville kunne tage resonans (rystelserne). Men hvis jeg kommer resonansen til livs, ville jeg kunne tage evt. anden luftbåren støj med en forsatsvæg.

Det kan måske virke som en stor operation, men vores hus er dejligt fredeligt ellers, og så er det ærgeligt med en konstant brummen.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis