Cirkulationspumpe

Hej.

Vi har fået installeret et nyt fyr af mærket Bosch Condens 5000W. Vi er generelt tilfredse, men er noget generede af larmen fra cirkulationspumpen. Dette skyldes bl.a. at fyret hænger på væggen i bryggerset ind mod stuen. Væggen er af gasbeton. Vi har fået fyret sat op på gummi for at mindske vibrationerne. Dette har hjulpet noget, men larmen er stadig generende. Derfor søger vi flere løsninger der kan afhjælpe problemet.

En af løsningerne er at udskifte cirkulationspumpen hvis det er muligt. Jeg har ringet til et VVS firma der ikke vidste om det kunne lade sig gøre. Er det noget nogen af jer har erfaring med? Fyret er af typen ZSB 14-4. Jeg ringer naturligvis til Bosch også, men da jeg ønsker en Grundfoss pumpe, ville jeg lige høre nogle uafhængige først :-)

Derudover, er der andre forslag til hvad vi kan gøre hvis det ikke er muligt at udskifte pumpen?

Dbh.
Morten

Hej. Vi har fået installeret et nyt fyr af... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Ja, i princippet kan støjen komme fra pumpen, brænderen eller aftrækket. Pumpen ser vi i første omgang bort fra fordi støjen kommer når fyret kører. Støjen (her må jeg lige indføje, at støj og resonans ikke er det samme. Resonans er svingninger ved en bestemt frekvens), har du fortalt, kommer mest fra fyret når det kører, altså må støjen komme fra fyret. I stedet for at sætte en væg op i stuen, kunne du måske få lavet en ramme i RHS jern, som du sætter fast i gulvet bare 10 mm fra muren, og som du hænger fyret op på. Så er fyret helt fjernet fra væggen. Nu ved jeg ikke, hvordan dit bryggers ser ud, så måske er der andre løsninger på at hænge fyret op, så det ikke har forbindelse til muren. Har du en mulighed for at skrue fastgørelsen til muren løs, så det ikke har forbindelse til muren. Understøt fyret så det ikke vælter, og hør så om støjen går væk, hvis den gør det så få lavet en mere permanent løsning.

Kommer støjen derimod fra aftrækket, skal der andre løsninger til.


fase
Lige en opdatering:

Fyret er nu monteret på 4 stk vtoe og vtne ophæng fra Vikas. Det tog alle vibrationerne. Fyret er isoleret med bonded foam (30mm) på kanterne og imod indervæggen der absorbere noget af lyden. Også i de lavfrekvente lydbølger. Derudover er cirkulationspumpen sat ned så den kører med lavere tryk (efter anvisning fra Bosch) da vi ikke har gulvvarme. Resultatet er at jeg sidder i stuen og intet kan høre. 👍
Så blev opgaven løst. Det var rart med en tilbagemelding, hvor løsningen er nævnt. Måske kan andre bruge din løsning. :-)

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis