TP-98TX display mangler pixel

Flere af mine gulvvarme termostater af typen TP-98TX mangler en pixel eller 2.

Jeg har søgt på nette og snakket med den lokale elektrikker. Det viser sig at min termostat er udgået og er blevet erstattet af en TP-31. TP-31 er ikke udstyret med et display, så man kan ikke se den aktuelle temperatur.

Er der nogen der ved, om der findes et andet alternativ med display. Jeg har skildt termistaten ad og det er super nemt at skifte displayet, men der står ikke noget på displayet, så jeg ved ikke, hvad jeg skal søge på for at finde et nyt.

https://www.dropbox.com/sh/7qoyzpb3cxgezih/AABX36vEqyQZimJj3Jd3bQhGa?dl=0

 

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ved den type display, der er det ofte forbindelsen mellem printplade og LCD den er gal med. Forbindelsen er typisk gennem noget gummi med ledende lag i.

Det kan hjælpe at adskille, rengøre, og samle igen, eller måske sætte noget imellem et sted så trykket på det ledende gummi bliver større så der bliver forbindelse.

 

Nu er mit display TP-98TX også defekt :-) Varmestyring kører stadig men displayet har tabt nogle segmenter, så det er svært at se temperaturen.

Mener at Wavin TP31 kan erstatte TP-98'eren, men TP31 er åbenbart også ved at være udsolgt på web-butikkerne.

Er der nogen som er kommet videre med en erstatning af TP-98TX?

TP-98TX:

Wireless thermostat, 433,92 MHz

Version: 31 18 01 10

Jablotron, Czech Republic

Jeg er desværre fortsat ikke kommet videre

Jeg har præcis det samme problem med manglende segmenter i en lignende rumtermostat. Det er åbenbart en svaghed for denne type.

Jeg vil gerne spørge Rimasto om hvordan rumtermostaten adskilles? Det var let at tage forpladen af, og skrue termostaten ud af væggen. Men hvad er de næste steps? Det lader til at den nederste printplade er klikket på to steder. Men den sidder godt fast, og jeg er i tvivl om jeg bare skal rykke til? 

Annonce

Du må endelig ikke rukke til !

Kig øverst på billed nr 3:    2016-01-25 17.10.23.jpg.

Her ser du 8 ben, som sidder 2 og 2 sammen. Hvis du zoomer ind på billedet, kan du se, at det ene len er længere end det andet. Det lange ben skal trykkes let ind mod midten.

Samtidig med at du trykker let på benene, så skal du lirke panelet af, da det sidder fast i det lille sorte stik.


Wavin DK forhandler GV styringer i DK som er lavet af Jablotron til Wavin, kom med følgende meddelse:

Dit system AHC 2000/3000/6000 er alt udgået for både modtager og rumtermostater. Der findes intet i DK udover hvis du kan finde noget brugt et sted…

Så dit ønske om at få en ny TP-98 eller afløser TP-31 er ikke muligt.


Nu er vi så langt i sæsonen, at jeg har slukket for gulvvarmen og har skilt termostaten af. Som GammelHus skriver i sit indlæg 26/01-2016 er der en gummiliste mellem print og LCD-display,og jeg har renset og afprøvet den direkte ved at have displayet liggende løs på printet og trykke det tæt ned til printet.

Det er desværre ikke lykkedes mig på noget tidspunkt at se LCD-displayet lyse i alle de nødvendige segmenter, så jeg må nok opgive, selvom termostat og styring stadig kører udemærket. Men man skal gætte sig til temperaturen i stuen eller kigge på et manuelt termometer :-)

Gummilisten med de ledende forbindelser er vel omkring 20 år gammel, så der er vel ikke meget mere at gøre, end at begynde og kigge sig om efter et andet styrings-sæt. Men hvad har I andre skiftet til? Og vi skal vel have en styring, som som passer til de nuværende gulvventiler?

Zebragummistrimlerne kan købes løst. Prøv at checke hos "the usual suspects", RS, Farnell, DigiKey etc.

Jeg har nu haft held til at få adskilt den ene af vores to defekte rumtermostater. På den som er værst ramt, har jeg præcis samme billede på displayet som JanOleHolm. Jeg har renset med isopropyl alkohol, og prøvet at sætte noget i klemme for at øge presset på den elektrisk ledende gummi, men det ændrer heller ikke noget hos mig.

Tak for oplysning til Bent om at gummistrimlerne kan købes løse. Et hurtigt kig på de omtalte sider gav dog ikke noget resultat for mig. Men måske andre har held med at finde dem? Hvis det i det hele taget er gummistrimlerne, som er årsagen til de døde segmenter?

På nettet så jeg tidligere i dag en som havde held med at reparere manglende segmenter ved at opvarme et LCD display over en brødrister i 20 sek. Har nogen herinde gode erfaringer med det, og hvad er det varmen gør ved de segmenter som er døde?

Jeg har lige læst dette på nettet, som jeg vil afprøve så snart jeg får tid:

I do a lot of these zebra strip reconnections and it is always problematic.

  1. The strips often leave silicone rubber debris on the transparent glass electrodes and on the PCB contacts.  This must be removed with solvent and perhaps an eraser.  Chlorinated solvent is good and an old typewriter eraser is good.  Careful with the transparent contact and if the PCB ones are gold plated.

  2. Big problem is the zebra's PCB side takes an imprint of the bumps and valleys of the copper contacts on the G10 surface.  These ridges and valleys won't go away unless they are sanded off with sandpaper.

  3. Third problem is that the elastomeric strip takes a compression set with time so when it goes back together it has less clamping force to overcome dust and irregularities.

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis