Søjle eller bænkboremaskine

Hej lds'er
Jeg har besluttet mig beslutte mig for at investere i enten den ene, eller den anden boremaskine.
MEN, jeg er meget i tvivl om hvilken en af dem det skal være.
Det tiltaler mig meget at en bænkboremaskine, kan jeg stille på et skab med hjul under og køre den til siden, når den ikke er i brug.
Hvad har i, er i glade for det i har?

Vh. Daniel
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har en bænkboremaskine, der er fast monteret på filebænken.
Jeg synes eneste minus ved en bænkboremaskine, kan være den begrænsning, af højden på emnerne den kan tage.
(jeg har forhøjet min ca 200mm, af samme grund, dog har jeg også et krydsbord monteret, det koster jo også lidt i højden)

Skal det være en meget kraftig maskine, skal du nok over i en søjleboremaskine.

Vi prøver igen, i morgen --
Og køb helst en på 400 volt. Så kan de som regel også køre baglæns. Det er nyttig hvis man bruger gevind snittappe. Så kan man komme op af hullet igen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg har både en bænkboremaskine (230V), der dg mest anvendes med en roterende slibeklods....
og en mellem høj søjleboremaskine (400V) jeg har bygget en lille vogt til. Så den er ret handy at trille rundt med i værkstedet. Og den kan pakkes væk hvis der er mere behov for plads til andet. :-)
Det er en løsning jeg har været ret glad for.. dog er det en model med "rem gear" og havde pengene været til det havde jeg valgt en med enten variator, eller en rigtig gearkasse.....

MVh Njord

MVH Njord

Jeg har en lille bænkmaskine, men har valgt at vende foden om, så den er monteret helt ude på kanten af den kommode jeg har den stående på. Det giver mig flere muligheder for at få noget større "ind" i maskinen, ved at klodse det op på gulvet.

Jeg har også bygget en større plade, da jeg mest arbejder med træ, giver den mig flere muligheder for at sætte stopklodser mm fast i T riller. 

Men jeg kunne godt tænke mig en stor søjlemaskine, der også kan "bakke" 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Mange tak for jeres input.
Tror at valget falder på denne model:
https://www.globaltools.dk/maskiner/boremaskiner/20ae-sjleboremaskine-scantool

Er der nogen der har erfaringer med denne model?

Vh. Daniel
Hej Daniel

Jeg har lige præcis den model, og den er jeg rigtig glad for.Det eneste negative jeg har at sige om den er, at der ikke er meget lys i arbejdslampen, men det er jo til at leve med :-)

Med venlig hilsen

Anders

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis